OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Chorzów Batory – Tczew (131)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-06-12 (przebieg)

<== | Galeria | ==>
Data: 1932 (około 1932)
Autor: nieznany
Przesłał: Bogusław Kiersztejn
Napisz e-mail
Odcinek Kraski – Ponętów
Zamieszczono: 2005-04-12

Galeria użytkownika

Galeria autora nieznany

Budowa linii w okolicy Dąbia nad Nerem.

Licencja: Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' po każdorazowym uzyskaniu zgody autora [?]

Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty.

Zaproponuj tagi

Podobiekty:

Dodaj podobiekty
Odsłon (od 12 maja 2014): 3693
: 11

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 (odp. na #1) Qboll (2018-04-12 10:22:18)
    W czasie kryzysu centralnie sterowana kolej musiała robić inwestycje żeby wygenerować pracę i dochód dla ludzi żeby nie umarli z głodu. Świat się trochę zmienił.
  • #3 Kiszka Mateusz (2018-04-12 13:38:24)
    Poza tym, wówczas nie było takich przepisów rozbuchanych jak dzisiaj, Państwo chcąc budować nie oglądało się na niczyją własność prywatną/kogoś zdanie/jakieś warunki typu hałaś, pył czy inne cuda. No i łatwiej też budować linię od zera niż taką, na której pociągów w dobie jest aż nadto.
  • #4 (odp. na #2) Mateusz Kiszka (2018-04-12 13:58:23)
    Ale to nie jest wytłumaczenie na ciągnące sie latami remonty...z tym sie zgadzam ze kolej dawała przetrwanie wtedy ale węglowa magistrala świadczy o tym ze ówczesne władze świetnie dbaly o interes tego kraju, a inwestycja była planowana jeszcze przed kryzysem gospodarczym lat 30. Tylko ze wtedy udało sie zbudować długa trasę blisko 300 km mimo kryzysu a teraz jest tyle środków z UE a remonty snują sie tragicznie długo niekiedy...
  • #5 (odp. na #2) Mateusz Kiszka (2018-04-12 17:02:58)
    I z tych inwestycji korzysta kolej do dziś. A węglowa trasa była jedną z najbardziej celowych inwestycji w II RP. Umożliwiła szybki przewóz węgla do portów w Gdyni i jego eksport na rynki skandynawskie. Polska uniezaleznila sie od Niemiec w sensie węgla. A co masz na myśli ze się świat trochę zmienił? Rozwiń proszę :)
  • #6 (odp. na #5) djSon (2018-04-12 19:14:28)
    Z tego co widzę, to odwalają manianę. Połączenie bezstykowe oraz podkłady drewniane, które ledwo trzymają się kupy? Przecież po tym się nie pojedzie szybciej jak 50 km/h.
  • #7 (odp. na #6) Mateusz Kiszka (2018-04-12 20:24:04)
    Ta linia była z założenia towarowa. Nie liczyła się szybkość lecz przewóz węgla. Ti były poza tym inne czasy. Nie istniały w kraju tiry, które dziś są masowo. Kolej była bezkonkurencyjna praktycznie, dróg nie było wiele, transport samochodowy więc był niemal jak ziarno grochu :)
  • #8 (odp. na #3) Mateusz Kiszka (2018-04-12 20:29:09)
    No i maniane odstawili na lk 271, gdzie w ostatnich mcach był paraliż kolejowy. Na wielu km tylko jeden tor. Nawet z utk interweniowali. Pociągów było az nadto, więc należało wcześniej było zrobić objazdy p Krotoszyn uprzednio zrewitalizowana linią Jarocin - Grabowno Wlk. Tak więc jak za dużo pociągów na dobę to trzeba szukać rozwiązań, i modernizacja może trwać trochę krócej :)
  • #9 (odp. na #2) Mateusz Kiszka (2018-04-12 20:30:53)
    No a dziś kolej nie daje zatrudnienia?
  • #10 (odp. na #7) Jerzy Morawiec (2018-04-13 06:43:10)
    Kolei wcale nie była bezkonkurencyjna, bo węgiel można było transportować ze Śląska do portów barkami, Wisłą.
    Problem był tylko w tym, że naturalny wiślany port, czyli Gdańsk był poza Polską, a my budowaliśmy własny w Gdyni.
    Co do samego eksportu węgla, to przypominam, że w II RP był on dotowany kosztem polskiego konsumenta, a właścicielami sporej części kopalń, był kapitał francuski. Dlatego Francja tak chętnie zainwestowała w magistralę węglową.
    Więc twierdzenie że ówczesne władze świetnie dbały o interes tego kraju jest dość ryzykowne
    Bliższe prawdy jest to, że kapitał francuski, świetnie zadbał o swoje interesy, budując linię kolejową niczym w afrykańskiej kolonii, gdzie linie kolejowe też budowano głównie po to, żeby wywozić surowce z francuskich inwestycji.
  • #11 (odp. na #10) Mateusz Kiszka (2018-04-13 07:42:09)
    No to też fakt

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Linia kolejowa Chorzów Batory – Tczew (131)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...