OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Rudnica – Kniazin

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2018-11-18 (historia)

Informacje cząstkowe:

Rudnica - Kniazin (2004-05-08)
Między Trzcińcami, a Lubniewicami zachowany jar, w którym ułożone były tory. Czynne są dwa wiadukty nad jarem (oba w mocno zużytym stanie, ale przejezdne). Przed samą stacją w Lubniewicach resztki nasypu kolejowego. (info: orsocchiotto)
Rudnica - Kniazin (2004-10-10)
Linia kolejowa ma swój początek w Rudnicy (dawn. Hammer) i biegnie na południe. Zaraz za stacją kończą się tory kolejowe. Pierwsza stacja kolejowa, a w zasadzie przystanek był przy skrzyżowaniu dróg Skwierzyna - Kostrzyn i Rudnica - Lubniewice. Około 300m na zachód od skrzyżowania. Obecna nazwa lokalna i przystanku PKS Skrzyżowanie Rogi ponieważ najbliżej jest leśna osada z pięknym pałacem Rogi (dawn. Sophienwalde). Na przecięciu linii kolejowej z drogą Skwierzyna - Kostrzyń jest zaasfaltowany krótki (ok. 30m) tor kolejowy i w rowach widać końcówki szyn. Za przystankiem Rogi tor kolejowy szedł po płaskim terenie (obecnie 50 letni las) bez nasypu. Jednak widać przebieg linii: wypoziomowany teren z dwoma bocznymi rowkami. Około czterech kilometrów za Rogami teren opada i widoczny staje się nasyp. Nie czyszczone przepusty wodne pod nasypem spowodowały powstanie, po wschodnie stronie nasypu, bagiennego jeziorka. Dalej na południe, na wysokości jeziora Jarnatowskiego, nasyp jest dość wysoki i jest tam wiadukt nad leśną drogą łączącą Trzcince z Jarnatowem. Wiadukt ten jest w dużym stopniu zniszczony ale stoi i droga jest przejezdna. Zaraz za wiaduktem, przed samym Jarnatowem, teren gwałtownie podnosi się i nasyp przechodzi w głęboki wykop. Tor równocześnie skręca ostro (90 st.) na wschód. Nad wykopem jest przejezdny wiadukt z brukowaną drogą prowadzącą do Jarnatowa - ok. 1 km. Tu była następna stacja - przystanek. Obecnie dworzec nazywałby się Jarnatów (dawn. Arensdorf). Dalej linia biegła wykopem i skręcając na płd. - wsch. opada wraz z terenem. Około 2 km za Jarnatowem jest brukowany, przejezdny wiadukt nad torami. Dalej teren opada i tor biegł po nasypie. Około 4 km za Jarnatowem jest następny wiadukt nad drogą leśną prowadzącą nad jezioro Lubiąż (Lubniewickie). Wiadukt w zniszczonym stanie ale stoi i droga jest przejezdna. Dalej nasyp i teren opada tak, że tor i szosa z Jarnatowa do Lubniewic idą w tym samym poziomie obok siebie. Na przesmyku między jeziorami Lubniewsko (Świerkowskie) i Lubiąż (Lubniewickie), nad kanałem łączącym te jeziora, są złączone ze sobą mosty: drogowy i kolejowy. Stan ich jest bardzo dobry. Po drodze odbywa się ruch bez zastrzeżeń ruchu drogowego a pod mostami turyści przepływają kajakami, łódkami i mniejszymi żaglówkami. Szerokość kanału pod mostem - ponad 2 m, wysokość łuku nad lustrem wody - około 2m. Za przesmykiem tor skręca na południe i przechodzi w nasyp. Na łuku jest wiadukt nad starą drogą z Jarnatowa do Lubniewic. Nowa droga została wyprostowana po częściowym rozebraniu nasypu. Wiadukt stoi obok a stan jego jak poprzednich. Biegnie pod nim leśna droga do jeziora Lubniewsko lub do Świerczowa (Świerkowa). Dalej teren i nasyp podnosi się i przed stacją kolejową Lubniewice jest kolejny wiadukt. Przejezdny wiadukt nad leśną drogą prowadzącą do Świerczowa. Od wiaduktu rozpoczynała się stacja kolejowa Lubniewice (daw. Konigswalde). Po stacji pozostał jeden z budynków stacyjnych, obecnie używany jako mieszkalny i wieża ciśnień w stanie dość zniszczonym. Ponadto dwa pomieszczenia które mogły być magazynkami oraz pozostałości peronów. Za stacją teren opada a tor biegł bardzo wysokim nasypem. Około 0,5 km za stacją jest wiadukt nad boczną polną drogą do Świerczowa. Wiadukt poważnie zniszczony, droga częściowo rozmyta przez deszcze. Z drogi pod wiaduktem korzystają piesi i użytkownicy motocykli i rowerów. Około 500 m dalej teren jest już z powrotem wysoko, tak, że tor biegł wykopem a nad nim jest wiadukt z brukowaną drogą do Świerczowa. Wiadukt jest w normalnej eksploatacji. Przy wiadukcie jest przystanek PKS Świerczów. Wykopem pod wiaduktem płynie strumyk. Powstał prawdopodobnie jako efekt uszkodzenia przedwojennego systemu odwadniającego pobliskich pól. Dalej tor pnie się w wykopie pod górę i między Świerczowem a Glisnem wychodzi na płaski teren. Raz po raz są niewielkie wykopy lub niewielkie nasypy. Równocześnie łagodnymi łukami skręca na południowy zachód i ostatecznie zachód. Na wysokości miejscowości Glisno (daw.Gleisen) była stacja kolejowa - przystanek. Mieściła się na przecięciu drogi z Glisna do Rybakówki Świerczów. Zaraz za stacją tor wchodzi w las i biegnie nim aż do połączenia z istniejącą linią kolejową. Jednakże tuż przed połączeniem linia biegnie nad głębokim parowem z rzeczką płynącą do jeziora Lubniewsko. Jedni twierdzą, że jest to początek rzeki Lubniewki płynącej przez Lubniewickie jeziora a inni zwą go Czerwony Potok. Na rzeczką jest piękny i wysoki most kolejowy a kawałek dalej, tuż przy połączeniu z istniejącym torem, wiadukt nad leśną drogą. Według informacji które posiadam nie było tam stacji ani przystanku. Przez około 1.5 km tory biegły równolegle i w końcówce tworzyły bocznicę kolejową. Bocznicę tą można zlokalizować pomiędzy obecną stacją PKP Wędrzyn (daw. Wendern) a Sulęcinem (daw. Zielenzig). Jak miała by się nazywać stacja końcowa tej byłej linii kolejowej - nie wiem (post. odgl Kniazin przyp. Jarosław Woźny) .

Tyle opisu przebiegu tej linii. Nie opisałem innych urządzeń które istniały 40 lat temu a niektóre nadal istnieją, takie jak przepusty wodne i małe mostki, niektóre budynki kolejowe.

W Lubniewicach jest budynek stacyjny, który jest własnością rodziny Frątczak, którzy tam prowadzą Ośrodek Jeździecki "Rancho Frontczaka"(Ul. Sulęcińska 13, tel. 095 755-77-21). Kiedyś był to adres Kolonia Lubniewice 9 ale Lubniewice rozbudowały się - głownie w kierunku Jarnatowa i Sulęcina. Od 1995 roku gdy Lubniewice zostały miastem, Świerczów jest w granicach miasta i nazywa się Osiedle Świerczów.

Tor ten może być ciekawą atrakcją dla turysty pieszego (a nawet rowerowego) ponieważ w większej części torem lub bezpośrednio obok biegnie droga lub ścieżka - czasami zarośnięta. Doskonałą bazą wypadową do tego celu są Lubniewice. (info: Leszek F. Morawiec, 2004)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Rudnica – Kniazin

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...