OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Chabówka – Nowy Sącz (104)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2020-01-01 (kilometraż)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1884-12-16 Chabówka - Nowy Sącz Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1986-05-28 Marcinkowice - Nowy Sącz Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: ;
1993-06-11 Chabówka - Rabka-Zdrój Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: ;
2001-06-29 Mszana Dolna - Kasina Wielka Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy, pasażerski;
powód: tory podmyte przez powodź w Kasinie
2001-06-29 Kasina Wielka - Tymbark Linia nieprzejezdna/remont
tory podmyte przez powodź
2002-10-07 Rabka-Zdrój - Mszana Dolna Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2002-10-07 Tymbark - Nowy Sącz Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2002-12-01 Kasina Wielka - Tymbark Przywrócenie przejezdności
2002-12-16 Rabka-Zdrój - Nowy Sącz Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
2002-12-31 Rabka-Zdrój - Nowy Sącz Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2003-03-17 Rabka-Zdrój - Nowy Sącz Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
2004-03-22 Rabka-Zdrój - Limanowa Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2004-04-01 Limanowa - Nowy Sącz Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
Na autobus szynowy nie ma szans, bo pod Kasinę Wielką nie podjedzie (SP32 się tam męczyły) - dlatego szynobus obługuje tylko Nowy Sącz - Limanowa, a szkoda.
Marszałek Województwa dofinansowuje linię a ruch pasażerski na odcinku Chabówka Limanowa był naprawdę znikomy. PKP jak zwykle bez pomysłu... (info: seba)
2004-05-04 Tymbark - Nowy Sącz Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
2005 Rabka-Zdrój - Dobra koło Limanowej Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
Pociągi ogólnodostępne RETRO (niektóre weekendy aż do końca września). (info: Filip Bebenow)
2005-03-24 Chabówka - Tymbark Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2005-12-11 Chabówka - Nowy Sącz Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
Na odcinku Chabowka - Tymbark ruch raczej sporadyczny. Częściej jeździ komunikacja zastępcza.
przed 2006-06-01 Rabka-Zdrój - Dobra koło Limanowej Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: turystyczny;
2006-06-19 Rabka-Zdrój - Nowy Sącz Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
info: Paweł Świrek
przed 2008-01-01 Tymbark - Limanowa Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2008-08-30 Mszana Dolna - Dobra koło Limanowej Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
zamknięcie dla ruchu turystycznego
2008-09-28 Rabka-Zdrój - Mszana Dolna Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
zamknięcie dla ruchu turystycznego
2008-12-14 Nowy Sącz Miasto - Nowy Sącz Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
2009-09-01 Nowy Sącz Miasto - Nowy Sącz Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2010-06-08 Chabówka - Limanowa Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
2010-07-14 Chabówka - Limanowa Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2012-06-30 Rabka-Zdrój - Dobra koło Limanowej Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: turystyczny;
Regularne pociągi retro organizowane przez PKP Cargo) (info: MK_MK, 09-07-2012)
2014-03-09 Chabówka - Rabka-Zdrój Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
W związku z budową zbiornika wodnego Świnna Poręba, której skutkiem dla kolei ma być ułożenie części linii nr 97 na odcinku Stryszów – Zembrzyce w nowym przebiegu zamknięto dla pociągów osobowych linię nr 104 na odcinku Chabówka – Rabka Zdrój. Za pociągi pasażerskie spółka Przewozy Regionalne uruchomiła zastępczą komunikację autobusową. Ma być zamknięta do czerwca, a potem ponownie od września do grudnia 2014 roku. Nie powinno to przeszkadzać w uruchamianiu pociągów retro z Chabówki do Dobrej koło Limanowy. (info: Adrian Chromik, 14-03-2014)
2014-06-15 Chabówka - Rabka-Zdrój Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
(info: Adrian Chromik, 15-06-2014)
2014-09-01 Chabówka - Rabka-Zdrój Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
W związku z budową zbiornika wodnego Świnna Poręba (info: Adrian Chromik, 19-12-2014)
2014-12-14 Chabówka - Rabka-Zdrój Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
2016 Dobra koło Limanowej - Nowy Sącz Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: turystyczny;
Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej
2018-05-07 Nowy Sącz Chełmiec - Nowy Sącz Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
Od dnia 7 maja 2018 odcinek Nw. Sącz Chełmiec - Nw. Sącz reaktywowany w regularnym ruchu pasażerskim w związku z przebudową głównego mostu drogowego p. Dunajec i wprowadzeniem zastępczej komunikacji kolejowej za autobusy miejskie (!). Łącznie 15 par poc. z Miasta do Chełmca, w tym pierwszy i ostatni kurs realizowane z dworca głównego

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Chabówka - Nowy Sącz 104

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1911 – 1932 »
1933 – 1944 »
1946 – 1955 »
1956 – 1967 »
1968 – 1987 »
1988 – 2009 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2007-11-18 Rabka Zaryte - Raba Niżna 40 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Raba Niżna - Mszana Dolna 50 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Mszana Dolna - Kasina Wielka 40 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Kasina Wielka - Łososina Górna 50 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Łososina Górna - Limanowa 40 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Męcina - Nowy Sącz 50 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Męcina Podgórze - Męcina 40 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Pisarzowa - Męcina Podgórze 50 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Chabówka - Rabka Zaryte 50 km/h Import PLK2007_10
2009 Chabówka - Rabka-Zdrój 50 km/h
2009-01-03 Pisarzowa - Nowy Sącz 30 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Rabka-Zdrój - Limanowa 30 km/h Import PLK2009_01
2009-04-20 Limanowa - Pisarzowa 30 km/h Import PLK2009_04
2009-12-13 Raba Niżna - Mszana Dolna 50 km/h Import PLK2010_05
2009-12-13 Kasina Wielka - Łososina Tartak 40 km/h Import PLK2010_05
2009-12-13 Męcina - Nowy Sącz 40 km/h Import PLK2010_05
2009-12-13 Rabka-Zdrój - Rabka Zaryte 40 km/h Import PLK2010_05
2011-12-11 Raba Niżna - Mszana Dolna 40 km/h
2011-12-11 Kasina Wielka - Łososina Tartak 30 km/h
2014-12-08 Męcina - Nowy Sącz 30 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2014-12-08 Raba Niżna - Mszana Dolna 30 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2014-12-08 Rabka-Zdrój - Rabka Zaryte 30 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Szymon Komusinski (2018-05-08 21:39:20)
    Od dnia 7 maja 2018 odcinek Nw. Sącz Chełmiec - Nw. Sącz reaktywowany w regularnym ruchu pasażerskim w związku z przebudową głównego mostu drogowego p. Dunajec i wprowadzeniem zastępczej komunikacji kolejowej za autobusy miejskie (!). Łącznie 15 par poc. z Miasta do Chełmca, w tym pierwszy i ostatni kurs realizowane z dworca głównego.
  • #2 ,m (2018-07-04 19:40:32)
    Jakaś szansa na rekatywację tej linii w ruchu regularnym np. Przedłużenie Podhalańskiej kolei?
  • #3 Hunter3000 (2018-09-15 18:08:17)
    Jakie prędkości szlakowe na tej linii były przed zrujnowaniem jej? (tjb. przed 2006)
  • #4 Lw (2018-10-18 22:07:20)
    50km/h, dla szynobusów miejscami 60km/h
  • #5 PainTrain (2020-06-08 21:58:28)
    Czy ktoś mi może powiedzieć, dlaczego mimo remontu w roku 2016 oraz zapewnień, że prędkość na trasie zostanie podniesiona do 40 a miejscami nawet do 60 km/h, stałą prędkością na prawie całej linii nadal jest 30 km/h? Ta sama prędkość jest na betonowych podkładach, które według mnie są w bardzo dobrym stanie jak i również ta sama prędkość jest na odcinkach gdzie podkładów już prawie nie ma albo się rozkładają?
  • #6 MS (2020-06-19 18:08:51)
    Jakość podkładów i szyn to nie jest jedyny czynnik limitujący dopuszczalną prędkość pociągów na danym odcinku. Innymi czynnikami równie ważnymi jest geometria toru (promienie łuków, przechyłki boczne, nachylenie toru w profilu) i wytrzymałość obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty).
  • #7 PainTrain (2020-06-19 21:48:34)
    Tak to prawda że jest wiele czynników od których zależy prędkość pociągu, jednakże pociągi 20 lat temu jeździły tu z prędkością 60 km/h i radziły sobie dobrze, więc nawet nie ma mowy o wykolejeniu, a o nadmierne zużycie trasy bym się nie martwił, ponieważ planuje się modernizacje tej linii. A jeżeli chodzi o obiekty takie jak mosty, to praktycznie w każdym zakątku Polski znajdzie się miejsce gdzie się zwalnia do 40 km/h przed wiaduktami i nikomu to nie przeszkadza.
  • #8 Lw (2020-06-26 16:55:52)
    Prędkość 30 wynika z fatalnego stanu torów (zgniłe podkłady, zanieczyszczona podsypka, nierówności w profilu) W wielu miejscach obowiązują ograniczenia doraźne na stan sygnalizacji, przepustów, wiaduktów których od lat nikt nie remontował. Aby podnieść prędkość do 50-60 potrzebna jest naprawa główna torowiska (wystarczy sam fakt że ostatni poważny remont wykonano w latach 60!).
  • #9 PainTrain (2020-06-29 18:45:36)
    W takim razie dlaczego na trasie Chabówka-Rabka Zdrój można jeździć 50 km/h skoro stan linii na tym odcinku jest o wiele gorszy niż np do Raby Niżnej albo nawet na całej linii bo do Rabki odbywa się ruch regularny co sprawia że odcinek ten jest w gorszym stanie niż nieużytkowany odcinek do Nowego Sącza.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Chabówka – Nowy Sącz (104)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...