OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Trzebinia – Skawce (103)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2018-02-18 (historia)

Informacje cząstkowe:

Trzebinia - Wadowice (pomiędzy 1998 a 2003)
W okresie przebudowy stacji i dworca Kraków Główny (lata 90-te XX w. i pierwsze lata po 2000 r.) przejezdność krakowskiego węzła była bardzo ograniczona. Wówczas od Trzebini przez Wadowice i Kalwarię Lanckoronę trasowane były w kierunku "zakopianki" liczne pociągi pośpieszne z północy kraju w stronę Zakopanego. Codziennym widokiem między Trzebinią a Kalwarią, zwłaszcza w czasie wakacji i ferii, były długie składy z kuszetkami i sypialnymi. Jeździły tędy zwłaszcza pociągi nocne, m.in. wprowadzane wówczas pierwsze tzw. "hotelowe" z samych kuszetek i sypialnych. Powrót całego ruchu na Kraków spowodował spadek znaczenia tej linii. (info: Paweł B., 05-05-2013)
Trzebinia - Spytkowice (2007-03-07)
Policjanci zatrzymali pięciu złodziei szyn kolejowych.

Dwóch 20-letnich rabusiów złapano na gorącym uczynku, kiedy demontowali szyny w Nieporazie (nieczynna linia z Trzebini do Spytkowic).

Następnie alwerniańskim policjantom, udało się schwytać kolejnych trzech mężczyzn, zamieszanych w ten proceder. Grupie przypisuje się kradzież przynajmniej 196 metrów bieżących szyn oraz setki sztuk śrub, podkładek, wkrętów o łącznej wartości ponad 90 tys. zł.

Proceder na tej nieczynnej linii coraz bardziej narasta. (info: ŁD, 2007-03-07)
Trzebinia - Wadowice (2012-10-16)
Wg informacji z artykułu na stronie www.rynek-kolejowy.pl linia kolejowa nr 103 jest przeznaczona do fizycznej likwidacji na odcinku Trzebinia- Wadowice (info: Mateusz Rozmus, 13-10-2012)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

  • #1 Edward (2018-08-02 04:25:45)
    Linia kolejowa nr 103 Trzebinia – Wadowice przebiega w województwie małopolskim, a dokładniej przez teren Małopolski Zachodniej (powiat chrzanowski i wadowicki). Do użytkowania została oddana w dniu 15 lipca 1899 r. Obecna łączna długość linii wynosi 37,408 km. „Stotrójka” przez stulecie wykorzystywana była do transportu pasażerskiego oraz towarowego, m.in. urobku z pobliskich kamieniołomów melafirów.

    W 1982 roku zelektryfikowano odcinek Trzebinia-Bolęcin, w 1989 odcinek Spytkowice-Wadowice, zaś w 1991 Bolęcin-Spytkowice.

    1 stycznia 1988 roku zawieszono kursowanie pociągów na odcinku Wadowice-Skawce w związku z budową zapory w Świnnej Porębie. Tory zostały rozebrane, natomiast istniejący tam most przystosowano do ruchu drogowego. W 2017 r. w związku z planowanym uruchomieniem zbiornika Świnna Poręba most został rozebrany, a jego przęsła wykorzystano do budowy krzyża posadowionego w miejscowej parafii.

    W 2002 roku zamknięto ruch pasażerski na trasie Trzebinia-Wadowice, w 2003 zdjęto sieć trakcyjną na odcinku Trzebinia-Spytkowice, natomiast pod koniec 2012 roku na odcinku Spytkowice – Wadowice. Obecnie odbywa się ruch towarowy na odcinku Spytkowice-Okleśna (do Zakładów Chemicznych w Alwerni).

    Obecnie linia poza odcinkiem od Zakładów Chemicznych w Alwerni do Spytkowic, jest wyłączona z eksploatacji.

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Trzebinia – Skawce (103)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...