OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Tunel – Sosnowiec Główny (62)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2020-04-17 (kilometraż)

Informacje o całej linii:
Nazwa: Tunel – Sosnowiec Główny (62)
Oprócz kolei warszawsko-wiedeńskiej z odnogą do Aleksandrowa, wszystkie pozostałe linie w Królestwie Polskim budowane były jako szerokotorowe (wyj: Częstochowa - Herby kolejno wąski-1903, szeroki-1911 i normalny). Na normalne zostały zmienione w czasie i po pierwszej wojnie. Tor szeroki dotarł do Sosnowca (ob. Sosnowiec Południowy) w roku 1887 (monografia Sosnowca podaje tu rok 1886). Odcinek Sosnowiec Południowy - Sosnowiec Główny źródła podają jako otwarty dopiero w roku 1922. Na planie z 1902 roku jeszcze go nie ma. Podana data może być prawdziwa, gdyż co najmniej od 1879 roku istniała bocznica od obecnej stacji Sosnowiec Główny do kopalń węgla w rejonie Modrzejowa, Niwki i Dębowej Góry. Po wybudowaniu linii z Iwangrodu (ob. Dęblin), tory obu szerokości przecięły się w rejonie wschodniej głowicy stacji Sosnowiec Południowy. Istniało więc połączenie obu dworców. Nie znam daty likwidacji tejże bocznicy, mogło to być po przekuciu toru szerokiego na normalny, po lub w roku 1922 (najbardziej prawdopodobne) albo w czasie budowy szlaku Dańdówka - Mieszko (1953). Współcześnie wzmiankowana bocznica odchodziła ze stacji Sosnowiec Dańdówka.

Uwaga odnośnie lokalizacji nastawni SG5: na mapie umieszczona jest w górnym wierzchołku trójkąta torów, a znajdowała się w lewym dolnym, po południowej stronie torów; w miejscu oznaczonym jako SG5 stoi nastawnia SG. Tor z Sosnowca Południowego w prawo w kierunku to linia 62 (jak w nagłówku)- obecnie wykorzystywany jedynie przez pociągi gospodarcze (drezyny, sieciowe itp) i to bardzo sporadycznie, czasem trafi się jakaś przypadkowa lokomotywa pociągowa jadąca luzem; tor w lewo to linia 660. A co do siedmiu nastawni wykonawczych Sosnowca Głównego, to oprócz nich był jeszcze posterunek dyżurnego ruchu peronowego (zachowany - peron 2) i dyżurnego ruchu manewrowego ( w byłej SG2 - zburzonej po wybudowaniu wiaduktu nad torami). (info: Andrzej Lis, 2005-11-08)

Informacje cząstkowe:

Tunel - Sosnowiec Główny (2006-09-12)
2006-09-12: Obecnie ruch na trasie Katowice-Kozłów/Kielce jest systematycznie ograniczany, stan torowiska jest już od dawna daleki od ideału, miejscami szlakowa wynosi poniżej 20km/h. (info: Krzysztof)
Olkusz - Sosnowiec Południowy (2010-01-01)
Na lata 2009/2010 planowany jest remont linii: toru nr. 1 od km 59,100 do

km 83,108 na łącznej długości 24,008 km oraz toru nr 2 na odcinku od km 59,100

do km 69,534 na łącznej długości 10,434 km, czyli zostanie zmodernizowany cały odcinek Sławków - Dąbrowa Górnicza Wschodnia - Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce Sosnowiec Kazimierz - Sosnowiec Kazimierz SKz2 - Sosnowiec Porąbka - Sosnowiec Dańdówka - Sosnowiec Południowy - Sosnowiec r.52. Częściowo zostanie również zostanie wyremontowany odcinek Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski – Olkusz – Bukowno – Sławków. (info: Piotr "Szociu" Szot, 14-08-2009)
Charsznica - Sosnowiec Główny (po 2016)
Od 2016 roku linia jest sukcesywnie rewitalizowana, pierwszym wyremontowanym odcinkiem był Sosnowiec Główny - Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce. Kolejnym Sławków - Bukowno oraz tor 2 Bukowno - Olkusz. Od 2018 roku trwają prace na odcinku Jaroszowiec Olkuski - Charsznica z całkowitą przebudową stacji Wolbrom oraz odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza Wschodnia zakładającą przebudowę tych stacji oraz likwidacje jednego z torów, wyburzenie wiaduktów kratownicowych nad linią 133 na miejsce których we wrześniu 2019 oddano nowy wiadukt z jednym torem. Od początku 2019 roku trwa przebudowa stacji Sławków

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Damian Stupień (2016-08-23 15:41:32)
    22.08.2016r. - koniec remontu linii na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Sosnowiec Dańdówka - http://silesiainfotr…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Tunel – Sosnowiec Główny (62)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...