OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Tunel – Sosnowiec Główny (62)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-10-18 (kilometraż)

Informacje o całej linii:
Nazwa: Tunel – Sosnowiec Główny (62)
Oprócz kolei warszawsko-wiedeńskiej z odnogą do Aleksandrowa, wszystkie pozostałe linie w Królestwie Polskim budowane były jako szerokotorowe (wyj: Częstochowa - Herby kolejno wąski-1903, szeroki-1911 i normalny). Na normalne zostały zmienione w czasie i po pierwszej wojnie. Tor szeroki dotarł do Sosnowca (ob. Sosnowiec Południowy) w roku 1887 (monografia Sosnowca podaje tu rok 1886). Odcinek Sosnowiec Południowy - Sosnowiec Główny źródła podają jako otwarty dopiero w roku 1922. Na planie z 1902 roku jeszcze go nie ma. Podana data może być prawdziwa, gdyż co najmniej od 1879 roku istniała bocznica od obecnej stacji Sosnowiec Główny do kopalń węgla w rejonie Modrzejowa, Niwki i Dębowej Góry. Po wybudowaniu linii z Iwangrodu (ob. Dęblin), tory obu szerokości przecięły się w rejonie wschodniej głowicy stacji Sosnowiec Południowy. Istniało więc połączenie obu dworców. Nie znam daty likwidacji tejże bocznicy, mogło to być po przekuciu toru szerokiego na normalny, po lub w roku 1922 (najbardziej prawdopodobne) albo w czasie budowy szlaku Dańdówka - Mieszko (1953). Współcześnie wzmiankowana bocznica odchodziła ze stacji Sosnowiec Dańdówka.

Uwaga odnośnie lokalizacji nastawni SG5: na mapie umieszczona jest w górnym wierzchołku trójkąta torów, a znajdowała się w lewym dolnym, po południowej stronie torów; w miejscu oznaczonym jako SG5 stoi nastawnia SG. Tor z Sosnowca Południowego w prawo w kierunku to linia 62 (jak w nagłówku)- obecnie wykorzystywany jedynie przez pociągi gospodarcze (drezyny, sieciowe itp) i to bardzo sporadycznie, czasem trafi się jakaś przypadkowa lokomotywa pociągowa jadąca luzem; tor w lewo to linia 660. A co do siedmiu nastawni wykonawczych Sosnowca Głównego, to oprócz nich był jeszcze posterunek dyżurnego ruchu peronowego (zachowany - peron 2) i dyżurnego ruchu manewrowego ( w byłej SG2 - zburzonej po wybudowaniu wiaduktu nad torami). (info: Andrzej Lis, 2005-11-08)

Informacje cząstkowe:

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Damian Stupień (2016-08-23 15:41:32)
    22.08.2016r. - koniec remontu linii na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Sosnowiec Dańdówka - http://silesiainfotr…

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Tunel – Sosnowiec Główny (62)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...