Linia Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki EKD (47)
Ostatnia zmiana: 2020-09-30 (historia)
Historia linii » [Link bezpośredni]
data | odcinek | zdarzenie | uwagi |
---|---|---|---|
1927-12-11 | Warszawa Aleje Jerozolimskie WKD - Grodzisk Mazowiecki Radońska | Otwarcie linii ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm; system zasilania: 600V DC; |
|
po 1928 | Warszawa Aleje Jerozolimskie WKD - Podkowa Leśna Główna | Zmiana liczby torów torów: 2 lub więcej; |
|
1932-11-08 | Grodzisk Mazowiecki Radońska - Grodzisk Mazowiecki WKD | Otwarcie linii ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm; system zasilania: 600V DC; |
|
1963-12-08 | Warszawa Śródmieście WKD - Warszawa Ochota WKD | Otwarcie linii ruch pasażerski: regularny; torów: 2 lub więcej; prześwit: 1435 mm; system zasilania: 600V DC; |
|
1967 (???) | Grodzisk Mazowiecki Radońska - Grodzisk Mazowiecki WKD | Linia rozebrana |
|
1975-01 | Warszawa Ochota WKD - Warszawa Aleje Jerozolimskie WKD | Otwarcie linii ruch pasażerski: regularny; torów: 2 lub więcej; prześwit: 1435 mm; system zasilania: 600V DC; |
|
2016-05-28 | Warszawa Śródmieście WKD - Grodzisk Mazowiecki Radońska | Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania system zasilania: 3000V DC; |
https://www.wkd.com.pl/aktualnosci/475-zmiana-napiecia-zasilania-w-sieci-trakcyjnej-linii-wkd.html |
Historia numeracji » [Link bezpośredni]
data | odcinek | numer | uwagi |
---|---|---|---|
1985 | Warszawa Śródmieście WKD - Grodzisk Mazowiecki Radońska | 47 |
Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]
1928 – 1949 » | ||
---|---|---|
rozkład | data | tabele |
Polska, lato 1928 | pomiędzy 1928-05 (???) a 1928-09-30 | 223b, | Szczegóły » |
Polska, zima 1928/1929 | pomiędzy 1928-10-01 a 1929-05 | 223b, | Szczegóły » |
Polska, lato 1929 | pomiędzy 1929-05 (???) a 1929-09-30 | 272, | Szczegóły » |
Polska, zima 1929/1930 | pomiędzy 1929-10-01 a 1930-05-14 | 272, | Szczegóły » |
Polska, lato 1930 | pomiędzy 1930-05-15 a 1930-09-30 | 272, | Szczegóły » |
Polska, zima 1930/1931 | pomiędzy 1930-10-01 a 1931-05-14 | 272, | Szczegóły » |
Polska, lato 1931 | pomiędzy 1931-05-15 a 1931-10-03 | 272, | Szczegóły » |
Polska, zima 1931/1932 | pomiędzy 1931-10-04 a 1932-05-21 | 272, | Szczegóły » |
Polska, zima 1932/1933 | pomiędzy 1932-10-02 a 1933-05-14 | 612, | Szczegóły » |
Polska, lato 1933 | pomiędzy 1933-05-15 a 1933-10-07 | 612, | Szczegóły » |
Polska, zima 1933/1934 | pomiędzy 1933-10-08 a 1934-05-14 | 612, | Szczegóły » |
Generalne Gubernatorstwo, lato 1942 | pomiędzy 1942-05-04 a 1942-11-01 | WV1, | Szczegóły » |
Generalne Gubernatorstwo, zima 1942/1943 | pomiędzy 1942-11-02 a 1943-05-16 | 536, | Szczegóły » |
Generalne Gubernatorstwo, zima 1943/1944 | pomiędzy 1943-11-01 a 1944-05 (???) | 536, | Szczegóły » |
Generalne Gubernatorstwo, Protektorat Czech i Moraw, lato 1944 | pomiędzy 1944-05 (???) a 1944-10 (???) | 580d, | Szczegóły » |
Polska, zima 1946/1947 | pomiędzy 1946-10-07 a 1947-05-14 | 350, | Szczegóły » |
Polska, lato 1948 | pomiędzy 1948-05-02 a 1948-10-02 | 615, | Szczegóły » |
Polska, zima 1948/1949 | pomiędzy 1948-10-03 a 1949-05-14 | 615, | Szczegóły » |
Polska, lato 1949 | pomiędzy 1949-05-15 a 1949-10-01 | 618, | Szczegóły » |
Polska, zima 1949/1950 | pomiędzy 1949-10-02 a 1950-05-13 | 618, | Szczegóły » |
1950 – 1961 » | ||
rozkład | data | tabele |
Polska, lato 1950 | pomiędzy 1950-05-14 a 1950-10-07 | 614, | Szczegóły » |
Polska, zima 1950/1951 | pomiędzy 1950-10-08 a 1951-05-19 | 614, | Szczegóły » |
Polska, lato 1951 | pomiędzy 1951-05-20 a 1951-10-06 | 614, | Szczegóły » |
Polska, zima 1951/1952 | pomiędzy 1951-10-07 a 1952-05-17 | 614, | Szczegóły » |
Polska, zima 1952/1953 | pomiędzy 1952-10-05 a 1953-05-16 | 612, | Szczegóły » |
Polska, lato 1953 | pomiędzy 1953-05-17 a 1953-10-03 | 612, | Szczegóły » |
Polska, zima 1953/1954 | pomiędzy 1953-10-04 a 1955-05-22 | 612, | Szczegóły » |
Polska, lato 1954 | pomiędzy 1954-05-23 a 1954-10-02 | 615, | Szczegóły » |
Polska, zima 1954/1955 | pomiędzy 1954-10-03 a 1955-05-21 | 615, | Szczegóły » |
Polska, lato 1955 | pomiędzy 1955-05-22 a 1955-10-01 | 615, | Szczegóły » |
Polska, zima 1955/1956 | pomiędzy 1955-10-02 a 1956-06-02 | 615, | Szczegóły » |
Polska, 1956-1957 | pomiędzy 1956-06-03 a 1957-06-01 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1957-1958 | pomiędzy 1957-06-02 a 1958-05-31 | 615, | Szczegóły » |
Polska, lato 1958 | pomiędzy 1958-06-01 a 1958-09-27 | 615, | Szczegóły » |
Polska, zima 1958/1959 | pomiędzy 1958-09-28 a 1959-05-30 | 615, | Szczegóły » |
Polska, lato 1959 | pomiędzy 1959-05-31 a 1959-10-03 | 615, | Szczegóły » |
Polska, zima 1959/1960 | pomiędzy 1959-10-04 a 1960-05-28 | 615, | Szczegóły » |
Polska, lato 1960 | pomiędzy 1960-05-29 a 1960-10-01 | 615, | Szczegóły » |
Polska, zima 1960/1961 | pomiędzy 1960-10-02 a 1961-05-27 | 615, | Szczegóły » |
Polska, lato 1961 | pomiędzy 1961-05-28 a 1961-09-30 | 615, | Szczegóły » |
1961 – 1977 » | ||
rozkład | data | tabele |
Polska, zima 1961/1962 | pomiędzy 1961-10-01 a 1962-05-26 | 615, | Szczegóły » |
Polska, lato 1962 | pomiędzy 1962-05-27 a 1962-09-29 | 615, | Szczegóły » |
Polska, zima 1962/1963 | pomiędzy 1962-09-30 a 1963-05-25 | 615, | Szczegóły » |
Polska, lato 1963 | pomiędzy 1963-05-26 a 1963-09-28 | 615, | Szczegóły » |
Polska, zima 1963/1964 | pomiędzy 1963-09-29 a 1964-05-30 | 615, 616, | Szczegóły » |
Polska, lato 1964 | pomiędzy 1964-05-31 a 1964-09-26 | 615, 616, | Szczegóły » |
Polska, zima 1964/1965 | pomiędzy 1964-09-27 a 1965-05-29 | 615, 616, | Szczegóły » |
Polska 1965-1966 | pomiędzy 1965-05-30 a 1966-05-21 | 615, 616, | Szczegóły » |
Polska, 1966-1967 | pomiędzy 1966-05-22 a 1967-05-27 | 615, 616, | Szczegóły » |
Polska, 1967-1968 | pomiędzy 1967-05-28 a 1968-05-25 | 615, 616, | Szczegóły » |
Polska, 1968-1969 | pomiędzy 1968-05-26 a 1969-05-31 | 615, 616, | Szczegóły » |
Polska 1969-1970 | pomiędzy 1969-06-01 a 1970-05-30 | 615, 616, | Szczegóły » |
Polska, 1970-1971 | pomiędzy 1970-05-31 a 1971-05-22 | 615, 616, | Szczegóły » |
Polska 1971-1972 | pomiędzy 1971-05-23 a 1972-05-27 | 615, 616, | Szczegóły » |
Polska, 1972-1973 | pomiędzy 1972-05-28 a 1973-06-02 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1973-1974 | pomiędzy 1973-06-03 a 1974-05-25 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1974-1975 | pomiędzy 1974-05-26 a 1975-05-31 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1975-1976 | pomiędzy 1975-06-01 a 1976-05-29 | 615, | Szczegóły » |
Polska, 1976-1977 | pomiędzy 1976-05-30 a 1977-05-21 | 615, | Szczegóły » |
Polska, 1977-1978 | pomiędzy 1977-05-22 a 1978-05-27 | 615, | Szczegóły » |
1978 – 1995 » | ||
rozkład | data | tabele |
Polska, 1978-1979 | pomiędzy 1978-05-28 a 1979-05-26 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1979-1980 | pomiędzy 1979-05-27 a 1980-05-31 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1980-1981 | pomiędzy 1980-06-01 a 1981-05-30 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1981-1982 | pomiędzy 1981-05-31 a 1982-05-22 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1982-1983 | pomiędzy 1982-05-23 a 1983-05-28 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1983-1984 | pomiędzy 1983-05-29 a 1984-06-02 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1984-1985 | pomiędzy 1984-06-03 a 1985-06-01 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1985-1986 | pomiędzy 1985-06-02 a 1986-05-31 | 615, | Szczegóły » |
Polska, 1986-1987 | pomiędzy 1986-06-01 a 1987-05-30 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1987-1988 | pomiędzy 1987-05-31 a 1988-05-28 | 615, | Szczegóły » |
Polska, 1988-1989 | pomiędzy 1988-05-29 a 1989-05-27 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1989-1990 | pomiędzy 1989-05-28 a 1990-05-26 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1990-1991 | pomiędzy 1990-05-27 a 1991-06-01 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1991-1992 | pomiędzy 1991-06-02 a 1992-05-30 | 615, | Szczegóły » |
Polska, 1992-1993 | pomiędzy 1992-05-31 a 1993-05-22 | 615, | Szczegóły » |
Polska, lato 1993 | pomiędzy 1993-05-23 a 1993-09-25 | 615, | Szczegóły » |
Polska, zima 1993/1994 | pomiędzy 1993-09-26 a 1994-05-28 | 615, | Szczegóły » |
Polska, lato 1994 | pomiędzy 1994-05-29 a 1994-09-24 | 615, | Szczegóły » |
Polska, zima 1994/1995 | pomiędzy 1994-09-25 a 1995-05-27 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1995-1996 | pomiędzy 1995-05-28 a 1996-06-01 | 615, | Szczegóły » |
1996 – 2011 » | ||
rozkład | data | tabele |
Polska, 1996-1997 | pomiędzy 1996-06-02 a 1997-05-31 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1997-1998 | pomiędzy 1997-06-01 a 1998-05-23 | 615, | Szczegóły » |
Polska 1998-1999 | pomiędzy 1998-05-24 a 1999-05-29 | 615, | Szczegóły » |
Polska, 1999-2000 | pomiędzy 1999-05-30 a 2000-05-27 | 615, | Szczegóły » |
Polska, 2000-2001 | pomiędzy 2000-05-28 a 2001-06-09 | 615, | Szczegóły » |
Polska, 2005-2006 | 2005-12 | 616, | Szczegóły » |
Polska, 2006-2007 | 2006-12 | 615, 616, | Szczegóły » |
Polska, 2007-2008 | pomiędzy 2007 a 2008 | 615, 616, | Szczegóły » |
Polska 2008-2009 | pomiędzy 2008 a 2009 | 615, | Szczegóły » |
Polska 2009-2010 | pomiędzy 2009 a 2010 | 615, | Szczegóły » |
Polska, 2010-2011 | 2010-11 | 615, | Szczegóły » |
Polska 2011-2012 | 2011-12 | 615, | Szczegóły » |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
Michał Górski
(2017-08-01 13:28:01)
http://zachodniemazo…
może kiedyś powstanie odcinek do mszczonowa :) -
#2
marcin_f
(2020-09-29 13:20:27)
Odcinek miejski w Grodzisku był jednotorowy, patrz „Załącznik do dokumentu koncesyjnego z dnia 3 października 1932 r. na budowę i eksploatację odgałęzień kolei elektrycznej Warszawa — Grodzisk do Włoch i Milanówka oraz przedłużenia jej do stacji P.K.P. Grodzisk” p. 1) https://polona.pl/it… oraz zdjęcia na stronie http://grodziszczani…
-
#3 (odp. na #1)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-24 01:44:08)
Powstanie tej linii było dużą duma dla II Rzeczypospolitej gdyż nawet w Berlinie elektryczna S-Bahn zaczęła się naprawdę organizować na szerszą skalę dopiero
w 1924 roku: https://www.stadtsch…
Istniała co prawda już tam od 01.12.1901 roku pierwsza podobna podmiejska linia (Berlin wtedy jeszcze nie był obecnym "Dużym Berlinem" https://de.wikipedia… ), najpierw parowa,
również w której jak i pózniej zastosowano III szynę elektryczną zamiast trakcji wiszącej od 4 lipca 1903 roku, ale był to krótszy odcinek doświadczalny o długości tylko 9 km od dworca Poczdamskiego podmiejskiego (Potsdamer Ring-/Vorortbahnhof) do Lichterfelde-Ost.
Była to linia tzw. "Anhalter Bahn", która prowadziła wzdłuż linii głównej Berlin–Halle od dworca Berlin Anhalt.
Tak wyglądały jej pociągi - jeszcze w stylu pruskim: https://de.wikipedia…#/media/Datei:Triebzug_2983+2032+2984_1904.jpg' target='_blank'>https://de.wikipedia…
Niewiele różniły się od tradycyjnych wagonów podmiejskich trakcji parowych z XIX wieku.
Linia została zelektryfikowana przez firmę UEG bardziej znaną jako AEG od 1904 roku, konkurencją Siemensa.
Przeciętny czas przejazdu tego odcinka po elektryfikacji skrócił się o 3 minuty w stosunku do "pary".
Dopiero w 1929 roku ta linia została włączona w system berlińskiej S-Bahn, wiązało się to ze zmiana napięcia z 550 do 750 V, nowym taborem i wymianą urządzeń elektrycznych liniowych.
Więcej na temat eksploatacji tej linii, po niemiecku: https://de.wikipedia…
Pierwsze kursy techniczne jednak w Berlinie kolei elektrycznych zaczęły się jednak w kwietniu 1900 roku na https://de.wikipedia… czyli linii do Magdeburga przez Poczdam, na odcinku do Zehlendorf gdyż tutaj osobne tory podmiejskie uruchomione zostały wzdłuż magistrali głównej już 01.10.1891 roku.
Ruch elektryczny pasażerski pod napięciem 750 V i III szyna uruchomiono tu 01.08.1900 roku do 01.07.1902 roku na odcinku 12 km takim taborem:
https://de.wikipedia…
Ruch elektryczny był tu tak krótki ze względu na liczne problemy techniczne.
Obie te linie funkcjonowały o prąd stały.
III testowa linia o napięciu 6kV/25Hz, sieć górna, istniała w latach 1903-1904 na peryferiach Berlina:
https://de.wikipedia…
Doświadczenia z tej linii wykorzystano w S-bahn w Hamburgu gdzie regularny ruch "elektryczny", jednak mieszany z tradycyjnym, parowym, zaczął się 29.01.1908 roku na linii Altona - Hamburg o długości 17,5 km: https://de.wikipedia…
(obecnie, od 1940 roku 1.200 V i III szyna).
Jak więc widać nie mamy się czego wstydzić gdyż Niemcy pruskie przed I Wojną były II potęgą gospodarczą Świata po USA a mimo to było ich stać tylko na 2 krótkie odcinki linii elektrycznych w sumie krótsze niż nasza EKD.
My taki poziom rozwoju gospodarczego osiągnęliśmy dopiero pod koniec l. 70 - tych XX wieku czyli praktycznie 100 lat pózniej a mimo to rozwój sieci kolei elektrycznych postępował równolegle z tym co i na zachodzie Europy.
Dla porównania, Hamburg dopiero przed I Wojną przekroczył 1 milion mieszkańców, Warszawa ok. 1924 roku, Berlin 2 miliony (jednak taki jak znamy dzisiaj istnieje dopiero od 1920 roku) a Wroclaw (Breslau) ok. 450.000 w tym czasie.
"Cudze chwalicie, swego nie znacie". -
#4 (odp. na #1)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-24 13:06:14)
https://de.wikipedia…
Pełny referat na temat początków kolei elektrycznych podmiejskich: https://nspap.livejo… -
#5
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-12-24 21:55:28)
Niestety ale nigdzie nie udało mi się znalezć zdjęć z okresu przejściowego czyli lat 1963 - 1975 kiedy pociągi z ul. Szczęśliwickiej kierowały się już do wykopu przed przystankiem Ochota.
Ciekawe jak wyglądał wówczas ten rejon, dzisiaj zabudowany wieżowcami na tej małej przestrzeni między Alejami a wykopem.
https://goo.gl/maps/…
Gdy byłem pierwszy raz w życiu w stolicy w 1976 roku to stare tory, już bez trakcji, ciągle były w ul. Szczęśliwickiej.
Szkoda że gdy budowano ten ostatni odcinek w czasach Gomułki nie pomyślano by choć "przeżucić" przystanek końcowy 250 metrów dalej, za dzisiejszą ul. Jana Pawła.
Znajdował by się wtedy na południowej krawędzi dzisiejszego Dworca Centralnego o którym nikt wtedy nie myślał nawet.
Dałoby to wtedy krótszą drogę przesiadki na dzisiejszy przystanek tramwajowy "Dworzec Centralny 08", peronów dalekobieżnych obecnego Dworca Centralnego dzisiaj, a wówczas tylko 120 metrów do zejścia na perony przystanku W. Sródmieście.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki EKD (47)