OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Łódź Kaliska – Zasieki – Forst (14/491)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2018-10-12 (kilometraż)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1846-09-01 Żary - Sieniawa Żarska Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
po 1846-09-02 Żary - Sieniawa Żarska Zmiana ilości torów
torów: 2 lub więcej;
1846-10-01 Głogów - Żagań Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
po 1846-11-02 Głogów - Żagań Zmiana ilości torów
torów: 2 lub więcej;
1857-12-30 Leszno - Grodziec Mały Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
po 1857-12-31 Leszno - Grodziec Mały Zmiana ilości torów
torów: 2 lub więcej;
1858-05-18 Grodziec Mały - Głogów Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
po 1858-05-19 Grodziec Mały - Głogów Zmiana ilości torów
torów: 2 lub więcej;
1871-12-31 Żagań - Żary Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1872-06-30 Sieniawa Żarska - Forst (Baršć) Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
po 1872-07-01 Sieniawa Żarska - Forst (Baršć) Zmiana ilości torów
torów: 2 lub więcej;
po 1872 Żagań - Żary Zmiana ilości torów
torów: 2 lub więcej;
1888-10-01 Ostrów Wielkopolski - Durzyn Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1888-10-01 Osusz - Leszno Grzybowo Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
po 1888-10-02 Kobylin - Leszno Zmiana ilości torów
torów: 2 lub więcej;
1896-02-14 Śliwinki - Ociąż Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1902-11-15 Łódź Kaliska - Kalisz Szczypiorno Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1524 mm;
Odcinek wchodził w skład szerokotorowej kolei kaliskiej Warszawa Kaliska - Łowicz Kaliski - Łódź Kaliska - Kalisz. Do 1914 jak każda carska kolej miał prześwit 1524 mm. (info: Jan z Pabianic)
po 1903-01-01 Łódź Kaliska - Kalisz Zmiana ilości torów
torów: 2 lub więcej;
1906-10-28 Nowe Skalmierzyce - Śliwinki Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1906-10-28 Kalisz Szczypiorno - Nowe Skalmierzyce Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1524 mm;
po 1906-10-28 Kalisz - Nowe Skalmierzyce Zmiana ilości torów
torów: 2 lub więcej;
Tuż przed I wojną światową na odcinku Kalisz – Nowe Skalmierzyce dobudowano tor 1435 mm.
1912 Nowe Skalmierzyce - Ociąż Zmiana ilości torów
torów: 2 lub więcej;
1912 Ostrów Wielkopolski - Durzyn Zmiana ilości torów
torów: 2 lub więcej;
1914 (???) Łódź Kaliska - Nowe Skalmierzyce Zmiana prześwitu toru
prześwit: 1435 mm;
I WŚ
pomiędzy 1925 a 1932 Leszno Grzybowo - Leszno Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: 2 lub więcej; prześwit: 1435 mm;
1943-10-01 Durzyn - Osusz Otwarcie linii
ruch towarowy; torów: 2 lub więcej; prześwit: 1435 mm;
Ruch pasażerski dalekobieżny w latach 1958-1961.
1943-10-01 (???) Osusz - Kobylin Zmiana ilości torów
torów: 2 lub więcej;
1944 Ociąż - Ostrów Wielkopolski Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: 2 lub więcej; prześwit: 1435 mm;
Zmiana przebiegu
1945 Głogów - Żagań Zmiana ilości torów
torów: jeden;
1945 Sieniawa Żarska - Tuplice Zmiana ilości torów
torów: jeden;
1945 (???) Tuplice - Zasieki Zmiana ilości torów
torów: jeden;
1965-11-27 Łódź Kaliska - Zduńska Wola Elektryfikacja
system zasilania: 3000V DC;
1973-06-02 Zduńska Wola - Sieradz Elektryfikacja
system zasilania: 3000V DC;
1975-09-30 Sieradz - Ostrów Wielkopolski Elektryfikacja
system zasilania: 3000V DC;
1987-09-24 Ostrów Wielkopolski - Durzyn Elektryfikacja
system zasilania: 3000V DC;
1996 Odrzycko - Głogów Zamknięcie jednego toru
nad Odrą jedna nitka jest pęknięta
2002-10-01 Głogów - Żagań Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2004-12-12 Leszno - Głogów Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2005-02-07 Leszno - Głogów Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
przed 2005-10 Zasieki - Forst (Baršć) Zmiana ilości torów
torów: jeden;
2006-12-10 Niegosławice - Żagań Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
Z dniem 10.12.2006 r. odcinek ten został ponownie otwarty dla ruchu pasażerskiego przez cały rok. (info: Kojot, 2006-12-11)
2010-10-11 Niegosławice - Żagań Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
Dnia 11.10.2010 wstrzymano (reaktywowany 4 lata wcześniej) ruch pasażerski na trasie Niegosławice - Żagań. W związku z tym odcinek Głogów - Żagań pozostaje w użytku jedynie dla ruchu towarowego, który tylko przyspieszy agonię tego, będącego już prawie w stanie śmierci technicznej, fragmentu linii z Łodzi do Forst. (info: Marcin Majdański, 10-10-2010)
2011-12-11 Leszno - Głogów Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
(info: Marcin Hewak, 30-01-2012)
przed 2011-12-11 Głogówko - Odrzycko Zamknięcie jednego toru
tor nieprzejezdny (info: Łukasz Bochniarz, 28-12-2011)
2013-08-06 Żukowice - Żagań Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
Uszkodzony wiadukt w Głogowie
2013-08-06 Głogów - Żukowice Linia nieprzejezdna/remont
Dnia 6 VIII 2013 doszło do wypadku w Głogowie, ciężarówka uszkodziła wiadukt kolejowy nad drogą nr 292. Ruch pociągów towarowych na odcinku Głogów - Żagań został wstrzymany, jeżdżą one teraz objazdami.
2014-05-17 Głogów - Żagań Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
Odcinek czynny w ruchu towarowym, figuruje w "Kalkulacji" PLK, dn. 17-05-2014r. Jechał tędy poc. towarowy o masie brutto 1749ton. (info: Adam Żmuda, 04-06-2014)
2017-01-01 Leszno - Głogów Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: turystyczny;
Pociągi tur-kol'u kilka razy w roku

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Łódź Kaliska - Grania Państwa (Zasieki) 14
1985 Grania Państwa (Zasieki) - Forst (Baršć) 491

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1909 – 1934 »
1935 – 1947 »
1948 – 1958 »
1958 – 1971 »
1972 – 1991 »