OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Łódź Kaliska – Zasieki – Forst (14/491)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-01-24 (przebieg)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1846-09-01 Żary - Sieniawa Żarska Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
po 1846-09-02 Żary - Sieniawa Żarska Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1846-10-01 Głogów - Żagań Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
po 1846-11-02 Głogów - Żagań Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1857-12-30 Leszno - Grodziec Mały Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
po 1857-12-31 Leszno - Grodziec Mały Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1858-05-18 Grodziec Mały - Głogów Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
po 1858-05-19 Grodziec Mały - Głogów Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1871-12-31 Żagań - Żary Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1872-06-30 Sieniawa Żarska - Forst (Lausitz) / (Baršć) Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
po 1872-07-01 Sieniawa Żarska - Forst (Lausitz) / (Baršć) Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
po 1872 Żagań - Żary Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1888-10-01 Ostrów Wielkopolski - Durzyn Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1888-10-01 Osusz - Leszno Grzybowo Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
po 1888-10-02 Kobylin - Leszno Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1896-02-14 Śliwniki - Ociąż Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1902-11-15 Łódź Kaliska - Kalisz Szczypiorno Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1520/1524 mm;
Odcinek wchodził w skład szerokotorowej kolei kaliskiej Warszawa Kaliska - Łowicz Kaliski - Łódź Kaliska - Kalisz. Do 1914 jak każda carska kolej miał prześwit 1524 mm. (info: Jan z Pabianic)
po 1903-01-01 Łódź Kaliska - Kalisz Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1906-10-28 Nowe Skalmierzyce - Śliwniki Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1906-10-28 Kalisz Szczypiorno - Nowe Skalmierzyce Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1520/1524 mm;
po 1906-10-28 Kalisz - Nowe Skalmierzyce Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
Tuż przed I wojną światową na odcinku Kalisz – Nowe Skalmierzyce dobudowano tor 1435 mm.
1912 Nowe Skalmierzyce - Ociąż Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1912 Ostrów Wielkopolski - Durzyn Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1914 (???) Łódź Kaliska - Nowe Skalmierzyce Zmiana prześwitu toru
prześwit: 1435 mm;
I WŚ
pomiędzy 1925 a 1932 Leszno Grzybowo - Leszno Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: 2 lub więcej; prześwit: 1435 mm;
1943-10-01 Durzyn - Osusz Otwarcie linii
ruch towarowy; torów: 2 lub więcej; prześwit: 1435 mm;
Ruch pasażerski dalekobieżny w latach 1958-1961.
1943-10-01 (???) Osusz - Kobylin Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1944 Ociąż - Ostrów Wielkopolski Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: 2 lub więcej; prześwit: 1435 mm;
Zmiana przebiegu
1945 Głogów - Żagań Zmiana liczby torów
torów: jeden;
1945 Sieniawa Żarska - Tuplice Zmiana liczby torów
torów: jeden;
1945 (???) Tuplice - Zasieki Zmiana liczby torów
torów: jeden;
1965-11-27 Łódź Kaliska - Zduńska Wola Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1973-06-02 Zduńska Wola - Sieradz Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1975-09-30 Sieradz - Ostrów Wielkopolski Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1987-09-24 Ostrów Wielkopolski - Durzyn Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1996 Odrzycko - Głogów Zamknięcie jednego toru
nad Odrą jedna nitka mostu jest wyłączona z użytku - naruszenie konstrukcji
2002-10-01 Głogów - Żagań Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2004-12-12 Leszno - Głogów Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2005-02-07 Leszno - Głogów Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
przed 2005-10 Zasieki - Forst (Lausitz) / (Baršć) Zmiana liczby torów
torów: jeden;
2006-12-10 Niegosławice - Żagań Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
Z dniem 10.12.2006 r. odcinek ten został ponownie otwarty dla ruchu pasażerskiego przez cały rok. (info: Kojot, 2006-12-11)
2010-10-11 Niegosławice - Żagań Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
Dnia 11.10.2010 wstrzymano (reaktywowany 4 lata wcześniej) ruch pasażerski na trasie Niegosławice - Żagań. W związku z tym odcinek Głogów - Żagań pozostaje w użytku jedynie dla ruchu towarowego, który tylko przyspieszy agonię tego, będącego już prawie w stanie śmierci technicznej, fragmentu linii z Łodzi do Forst. (info: Marcin Majdański, 10-10-2010)
2011-12-11 Leszno - Głogów Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
(info: Marcin Hewak, 30-01-2012)
przed 2011-12-11 Głogówko - Odrzycko Zamknięcie jednego toru
tor nieprzejezdny (info: Łukasz Bochniarz, 28-12-2011)
2013-08-06 Żukowice - Żagań Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
Uszkodzony wiadukt w Głogowie
2013-08-06 Głogów - Żukowice Linia nieprzejezdna/remont
Dnia 6 VIII 2013 doszło do wypadku w Głogowie, ciężarówka uszkodziła wiadukt kolejowy nad drogą nr 292. Ruch pociągów towarowych na odcinku Głogów - Żagań został wstrzymany, jeżdżą one teraz objazdami.
2014-05-17 Głogów - Żagań Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
Odcinek czynny w ruchu towarowym, figuruje w "Kalkulacji" PLK, dn. 17-05-2014r. Jechał tędy poc. towarowy o masie brutto 1749ton. (info: Adam Żmuda, 04-06-2014)
2017-01-01 Leszno - Głogów Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: turystyczny;
Pociągi tur-kol'u kilka razy w roku
2019-12-15 Leszno - Głogów Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Łódź Kaliska - Granica Państwa (Zasieki) 14
1985 Granica Państwa (Zasieki) - Forst (Lausitz) / (Baršć) 491

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2001-07-23 (???) Łódź Kaliska - Retkinia 90 km/h
2001-07-23 (???) Retkinia - Pabianice 80 km/h
2001-11-25 (???) Sieniawa Żarska - Tuplice 80 km/h
2001-11-25 (???) Zduńska Wola - Sieradz 100 km/h
2001-11-25 (???) Pabianice - Borszewice 60 km/h
2001-11-25 (???) Borszewice - Gajewniki 60 km/h
2001-11-25 (???) Gajewniki - Zduńska Wola 100 km/h
2001-11-25 (???) Żagań - Żary 100 km/h
2001-11-25 (???) Żary - Sieniawa Żarska 80 km/h
2001-11-25 (???) Tuplice - Zasieki 80 km/h
2001-11-25 (???) Stary Staw - Ostrów Wielkopolski 100 km/h
2001-11-25 (???) Nowe Skalmierzyce - Ociąż 100 km/h
2001-11-25 (???) Ociąż - Stary Staw 100 km/h
2001-11-25 (???) Kalisz Winiary - Kalisz 100 km/h
2001-11-25 (???) Kalisz - Nowe Skalmierzyce 100 km/h
2001-11-25 (???) Sieradz - Sędzice 120 km/h
2001-11-25 (???) Sędzice - Radliczyce 120 km/h
2001-11-25 (???) Radliczyce - Kalisz Winiary 100 km/h
data nieznana Stare Drzewce - Głogów Gaj 80 km/h
data nieznana Stare Drzewce - Głogów Gaj 60 km/h
data nieznana Głogów Gaj - Głogówko 40 km/h
data nieznana Głogówko - Grodziec Mały 40 km/h Drugi to nieczynny.
data nieznana Grodziec Mały - Głogów 20 km/h lub 15
data nieznana Stare Drzewce - Głogów Gaj 60 km/h
data nieznana Głogów Gaj - Głogówko 20 km/h
data nieznana Głogówko - Grodziec Mały 20 km/h
data nieznana Grodziec Mały - Głogów 15 km/h
data nieznana Leszno - Stare Drzewce 100 km/h
data nieznana Leszno - Stare Drzewce 70 km/h
przed 2007-02-04 Niegosławice - Żagań 50 km/h za wykazem PLK: Niegosławice-Żagań 50 km/h (info: Jan Wojtyński, 2007-02-02)
2007-11-18 Osusz - Leszno 100 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Leszno - Stare Drzewce 60 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Głogów Gaj - Głogówko 40 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Głogówko - Odrzycko 0 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Głogówko - Grodziec Mały 40 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Grodziec Mały - Odrzycko 20 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Odrzycko - Głogów 0 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Odrzycko - Kłobuczyn 20 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Kłobuczyn - Gaworzyce 40 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Gaworzyce - Niegosławice 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Bukowina Bobrzańska - Żagań 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Żagań - Sieniawa Żarska 90 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Żagań - Sieniawa Żarska 90 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Zasieki - Granica Państwa (Zasieki) 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Ostrów Wielkopolski Zachodni - Durzyn 100 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Biadki - Durzyn 100 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Durzyn - Osusz 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Nowe Skalmierzyce - Czekanów 0 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Skalmierz - Radliczyce 100 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Skalmierz - Radliczyce 100 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Łódź Kaliska - Retkinia 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Sieradz - Sędzice 100 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Ostrów Wielkopolski - Biadki 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Ostrów Wielkopolski - Ostrów Wielkopolski Zachodni 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Sieniawa Żarska - Zasieki 90 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Sieradz - Sędzice 100 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Łódź Kaliska - Retkinia 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Durzyn - Osusz 80 km/h Import PLK2007_10
2009-01-03 Stare Drzewce - Głogów Gaj 40 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Głogów Gaj - Grodziec Mały 20 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Głogów Gaj - Głogówko 20 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Odrzycko - Głogów 0 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Odrzycko - Głogów 20 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Kłobuczyn - Gaworzyce 20 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Bukowina Bobrzańska - Żagań 50 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Żagań - Żary 70 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Sieniawa Żarska - Zasieki 80 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Żary - Sieniawa Żarska 80 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Nowe Skalmierzyce - Czekanów 100 km/h Import PLK2009_01
2009-04-20 Odrzycko - Głogów 20 km/h Import PLK2009_04
2009-04-20 Odrzycko - Głogów 0 km/h Import PLK2009_04
2009-12-13 Leszno - Głogów Gaj 50 km/h Import PLK2010_05
2009-12-13 Leszno - Stare Drzewce 80 km/h Import PLK2010_05
2009-12-13 Głogów Gaj - Grodziec Mały 40 km/h Import PLK2010_05
2009-12-13 Głogów Gaj - Głogówko 40 km/h Import PLK2010_05
2009-12-13 Odrzycko - Głogów 0 km/h Import PLK2010_05
2009-12-13 Odrzycko - Głogów 20 km/h Import PLK2010_05
2009-12-13 Kłobuczyn - Gaworzyce 40 km/h Import PLK2010_05
2009-12-13 Bukowina Bobrzańska - Żagań 80 km/h Import PLK2010_05
2009-12-13 Żagań - Sieniawa Żarska 90 km/h Import PLK2010_05
2009-12-13 Łódź Kaliska - Pabianice 60 km/h Import PLK2010_05
2009-12-13 Sieniawa Żarska - Zasieki 90 km/h Import PLK2010_05
2011-03-11 Odrzycko - Głogów 20 km/h Import PLK2011_03
2011-03-11 Gaworzyce - Niegosławice 60 km/h Import PLK2011_03
2011-03-11 Niegosławice - Żagań 30 km/h Import PLK2011_03
2011-03-11 Ostrów Wielkopolski Zachodni - Biadki 90 km/h Import PLK2011_03
2012-07-15 Odrzycko - Głogów 0 km/h Import PLK2012_07_PAS_SZYN
2014-12-08 Lasocice - Wschowa 40 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2014-12-08 Łódź Kaliska - Gajewniki 70 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2016-07-05 (???) Piwonice - Kalisz 90 km/h Import PLK2016_07
2016-07-05 (???) Kalisz - Nowe Skalmierzyce 80 km/h Import PLK2016_07
2016-07-05 (???) Głogów Gaj - Głogówko 50 km/h Import PLK2016_07
2016-07-05 (???) Kłobuczyn - Gaworzyce 20 km/h Import PLK2016_07
2016-07-05 (???) Ostrów Wielkopolski Zachodni - Biadki 80 km/h Import PLK2016_07
2016-07-05 (???) Głogówko - Odrzycko 50 km/h Import PLK2016_07
2016-07-05 (???) Odrzycko - Głogów 30 km/h Import PLK2016_07
2016-07-05 (???) Męcka Wola - Sieradz 120 km/h Import PLK2016_07
2017-01-10 (???) Łódź Kaliska - Gajewniki 80 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Zduńska Wola - Męcka Wola 120 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Sieradz - Sędzice 120 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Skalmierz - Piwonice 120 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Kalisz - Nowe Skalmierzyce 100 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Correct - Ostrów Wielkopolski 120 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Ostrów Wielkopolski - Ostrów Wielkopolski Zachodni 60 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Ostrów Wielkopolski Zachodni - Ostrów Wielkopolski Gorzyce 100 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Stare Drzewce - Głogów Gaj 80 km/h Import PLK2017_01
2017-10 Ostrów Wielkopolski Gorzyce - Daniszyn 100 km/h Import PLK2017_10
2018-02-09 Łódź Kaliska - Gajewniki 60 km/h Import PLK2018_02
2018-02-09 Ostrów Wielkopolski - Ostrów Wielkopolski Zachodni 50 km/h Import PLK2018_02
2018-02-09 Daniszyn - Biadki 100 km/h Import PLK2018_02
2018-02-09 Lasocice - Wschowa 100 km/h Import PLK2018_02
2018-02-09 Sieradz Męka - Męka 80 km/h Import PLK2018_12

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #18 (odp. na #17) Givexnine Poznań (2020-05-19 12:53:39)
    Gdyby kolej nie była rozbita na różne spółki to takiego problemu by nie było. Lub, gdyby PLK chciało tę linię wyremontować. Ale niestety nie chce. Wielka szkoda, że o wznowieniu przewozów można na razie zapomnieć.
  • #19 (odp. na #18) wasiukibic (2020-05-19 14:42:41)
    Ciężko mi to pojąć, zważywszy na to, że udało się połatać odcinek Głogów - Leszno i reaktywować tam przewozy pasażerskie. Żeby jeszcze Głogów - Żagań był jakiś skomplikowany pod kątem inżynieryjnym - fakt, jest Czerwony Most na Bobrze pod Żaganiem ale tam cały czas latają ciężkie brutta - to i lekki szt dałby radę, nawet przy ograniczeniu prędkości. PLK grzebie póki co przy odcinku Łódź Kaliska - Zduńska Wola i to z problemami, bo po drodze były pirypałki z wykonawcą. W tym tempie odcinek Głogów - Żagań prędzej zamkną z uwagi na stan techniczny, niż doczeka się remontu. W ogóle to zrzucanie remontów takich linii na barki samorządów jest co najmniej niesmaczne - po coś w końcu jest lista linii o znaczeniu państwowym, więc to samo państwo powinno wziąć na swoje barki ciężar utrzymania i remontów, a nie oglądać się na samorządy, które nie dość, że muszą dźwigać na swoich barkach koszty uruchamiania przewozów, to jeszcze mają dbać o infrastrukturę zaniedbaną przez państwowego molocha od dziesięcioleci.
  • #20 (odp. na #15) Givexnine Poznań (2020-07-05 22:34:22)
    Wydaje mi się, że teraz sytuacja nieco się poprawiła. W Żaganiu do popołudniowego pociągu wsiada pięć osób, obłożenie około 40%, w Żarach jedna osoba wsiada, większość wysiada, dalej jedzie może 15 osób, w Lipinkach wysiada pasażerka z dużą walizką - zapewne wracająca z dalekiej podróży, w Tuplicach wysiada 5 osób, reszta jedzie dalej. W pociągu powrotnym, po godzinie, aż do Żar niemalże ten sam zestaw pasażerów. W Tuplicach wsiada grupka turystów na rowerach, nie jest to ich pierwsza taka wycieczka, jedzie też kilka osób, obładowanych proszkami, wracających z Forstu. Jedna osoba wysiada w Dębince. W Żarach pociąg zapełnia się w 80%, w Żaganiu część wysiada, ok. 30 podróżnych wsiada.
  • #21 Givexnine Poznań (2020-07-06 21:06:13)
    Tutaj mój film z przejazdu linią: https://www.youtube.…

    Widoczne wszystkie stacje i przystanki po drodze, jak i wiadukty, mijane wsie itp.
  • #22 Łukasz Kiąca (2020-09-12 09:50:57)
    W dniach 7-11.09 br., z powodu prac torowych na wysokości post. odg. Durzyn (w tym remontu rozjazdu nr 18, prowadzącego na l-815) pociągi relacji Leszno - Ostrów Wlkp. kursowały obwodnicą Krotoszyna. Dla podróżujących do miasta zorganizowano ZKA Gorzupia - Krotoszyn. Poniżej filmy z okna pociągów podczas przejazdu kolejową obwodnicą Krotoszyna.
    https://www.youtube.…
    https://www.youtube.…
  • #23 (odp. na #22) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-10-12 14:12:29)
    A w jaki sposób była zorganizowana ZKA? Czy może taxi?
  • #24 (odp. na #23) Łukasz Kiąca (2021-03-04 19:30:40)
    Przesiadka na przystanku Gorzupia na autobus ZKA do Krotoszyna i z powrotem.
  • #25 (odp. na #24) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-03-04 20:26:13)
    Tak spytałem żartem o taxi bo w VIII pociąg w Ostrowie (przyj. 18:24) miał 1 pacjentkę na pokładzie.
  • #26 113 (2021-03-24 13:21:26)
    Dobrze byłoby gdyby odcinek z Głogówkowa do Żagania był dwutorowy. Też jestem za, aby na odcinku Głogów - Żagań odbywał się ruch pasażerski. Odcinek ten potrzebuje modernizacji. A dodatkowo potrzebne są prace nad podjęciem elektryfikacji odcinka Krotoszyn - Głogów.
  • #27 wasiukibic (2021-03-24 13:37:26)
    Dwutorowy i najlepiej zweryfikowany powinien był cały ciąg od Łodzi Kaliskiej, aż po Forst i dalej w głąb Niemiec. Takie były plany jeszcze w latach 80. XX wieku, przerwane i do dziś do nich nie powrócono. Było kilka artykułów medialnych dotyczących rewitalizacji i elektryfikacji odcinka Głogów - Krotoszyn, oczywiście bez konkretów. Dalej, do Żagania i Tuplic są tylko jakieś mgliste deklaracje i przepychanki pomiędzy UMWD i UMWL, na których to barki PLK najchętniej scedowała by obowiązek wyremontowania linii kolejowej o znaczeniu państwowym.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Łódź Kaliska – Zasieki – Forst (14/491)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...