OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Kępa Potocka – Kępa Kiełpińska

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-02-19 (przebieg)

Galeria | ==>
Data: 1935-07
Autor: nieznany
Przesłał: Maciej Knychała
Napisz e-mail
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/80817/013c869776a78c033b6a614cd6c151b0/
Odcinek Kępa Potocka – Kępa Kiełpińska
Zamieszczono: 2018-04-05

Galeria użytkownika Maciej Knychała

Galeria autora nieznany

"Wąskotorowa kolejka dojazdowa".
Źródło (wraz z powyższym cytatem): Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-G-3062.

Licencja: Materiały urzędowe i archiwalne (prawa wygasły) [?]

Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory; tabor.

Zaproponuj tagi

Podobiekty:

Dodaj podobiekty
Odsłon : 4039
: 11

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 (odp. na #1) octanq (2018-05-18 01:29:55)
    Dodatkowo zwracają na siebie uwagę 2 wagony klasy 1, wąskotorowe.
  • #3 (odp. na #2) octanq (2018-05-20 12:51:39)
    Po przemyśleniu wydaje mi się, że jest to kolejka parkowa/harcerska podczas jakiejś imprezy z dorosłymi ludźmi.
  • #4 marcin_f (2021-02-17 23:07:40)
    Bogdan Pokropiński w swojej najnowszej książce „Koleje bielańskie” zamieścił to zdjęcie na str. 18-19 opisuje jako tymczasową kolejkę wąskotorową z Warszawy (Marymont) wzdłuż Wisły do Łomianek, służącą na co dzień do przewozu budulca i narzędzi do budowy i konserwacji wału przeciwpowodziowego, a w słoneczne świąteczne dni do przewozu pasażerów na zieloną trawkę na Bielany i Młociny. Książka do ściągnięcia za darmo z http://bielany.waw.p… W połączeniu z tą informacją wiarygodności nabiera zdjęcie https://audiovis.nac… na którym widać wagony na torze wąskotorówki, poprowadzonym po koronie wału przeciwpowodziowego, który do dziś istnieje w Parku Młocińskim.
  • #5 (odp. na #4) Paweł Skup (2021-02-18 09:22:39)
    Zgadzam się z Marcinem w obydwu sprawach. Nie zauważyłem, że to zdjęcie tkwi z bazowych "nieprzypisanych", a książkę p. Pokropińskiego mam od miesiąca, w wersji drukowanej. Przyznam, że trochę się na niej zawiodłem. Dużo miejsca zostało w niej poświęcone torom Huty Warszawa, które i tak nie są dostępne dla zwykłego śmiertelnika, czy kolejkom gruzowym ze Starego Miasta na Żoliborz (jaki związek z tytułem?), istniejącym zaledwie kilka lat, natomiast nie ma ani słowa na temat np. kolejki z fortu Bema do fortu wawrzyszewskiego, o której naprawdę niewiele wiadomo - tyle, że była.
  • #6 ROPA Poznań (2021-02-18 16:22:30)
    Mam kilka książek Pokropińskiego. Jego wadą /przynajmniej te co mam/ jest dużo ilość szkiców, które jakby "na siłe" zwiększały objętość książki.
  • #7 (odp. na #6) Paweł Skup (2021-02-18 20:32:13)
    Szkice taboru to jedno. Zakładam, że kogoś to może interesować, więc się nie czepiam. Gorzej, że w dobie map cyfrowych mapki ilustrujące przebiegi tras są bardzo niedokładne, jakby rysowane flamastrem na odbitce ksero, sporządzane techniką z lat '70 - pisane na maszynie, niepozbawione błędów typu literówki, czyli krótko mówiąc - schematyczne.
    Odwiedziłem dzisiaj kilka miejsc ewentualnego przebiegu tej kolejki "wałowo"-"eventowej" i ani w terenie, ani na podstawie książki nie byłem w stanie jednoznacznie stwierdzić którędy prowadziło torowisko. Np. w ciągu wału w Parku Młocińskim rośnie 200-letni dąb, którego nie ominęłaby nawet wąskotorówka.
  • #8 marcin_f (2021-02-19 12:42:16)
    Plany taboru są wartościowe dla modelarzy (którzy wciąż istnieją, choć w śladowych ilościach w porównaniu z chociażby latami 70.) i twórców modeli 3D np. na potrzeby symulacji czy gier komputerowych. Podobnie jak Paweł uważam, że nazywanie ich zapychaczami jest nie do końca właściwe.
    Z opisanych terenów kolejowych Huty W-wa można penetrować teren dawnej stacji towarowej Buraków (przy Improwizacji) i miejsca po torowisku dalej na terenie hałd, ale jak tam byłem kilka lat temu, jedyne ciekawe znalezisko to była brama na teren Huty z dawnym logo zakładu. Poza tym stał napęd rogatki (bez drąga), leżały pojedyncze podkłady i znalazłem też pękniętą elektrodę węglową pieca łukowego.
  • #9 Marek Potocki (2021-02-19 18:19:32)
    KO, czyli wiemy co to za kolejka, ale nie do końca wiemy jak przebiegała. Czy ktoś bardziej kompetentny ode mnie by mógł wrysować przypuszczalny przebieg trasy jako podobiekt któregoś z pobliskich punktów lub linii? Zrobię z tego linię i zdjęcie nie będzie już tak anonimowe.
  • #10 (odp. na #9) Paweł Skup (2021-02-19 19:33:15)
    Marku, właśnie w tym celu wczoraj się przejechałem w rzekome miejsce jej przebiegu. Niestety, ani na podstawie książki p. Pokropińskiego - bo zbyt mało dokładnie opisana, ani na podstawie materiałów kartograficznych - bo ich brak, ani na postawie rozpoznania terenowego - bo jest zbyt wiele możliwości/tras równoległych, nie jestem w stanie jej odtworzyć. Nie wiem nawet, gdzie się zaczynała, ani gdzie kończyła. Z chęcią natomiast prześlę jakąś propozycję pt. "jak mi się wydaje, że to mogło wyglądać". Będzie potem przynajmniej co poprawiać i czego się czepiać :)))
  • #11 (odp. na #10) Marek Potocki (2021-02-19 19:51:36)
    Pawle, niczego więcej nie oczekuję. Takich kolejek widm, np. z okresu I WŚ były setki kilometrów. Zostaje zaznaczyć z dopiskiem – przebieg hipotetyczny i tyle.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Linia kolejowa Kępa Potocka – Kępa Kiełpińska

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...