OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Gutkowo – Bukwałd

Odcinek alternatywny w linii Olsztyn Gutkowo – Braniewo (221)
Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2020-02-17 (opisy)

[Pokaż/ukryj poszczególne odcinki]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
 
 
  Bukwałd  (N)
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Konto na piggy. (2020-02-13 19:13:24)
    Nie jest to znane, ponieważ linia ta pojawiła się za 59 lat, a była rozebrana podczas II wojny światowej w 1944 roku.
  • #2 wasiukibic (2020-02-13 19:48:09)
    Konto na piggy - napisz ten komentarz w sposób zrozumiały, bo nie za bardzo jestem w stanie wyłapać, o co Ci biega.
  • #3 (odp. na #2) Marek Potocki (2020-02-13 21:55:57)
    Mi to wygląda na tłumaczone automatem. Myślę, że za komentarz w innym języku (angielskim, niemieckim, rosyjskim itd) nikt strzelać nie będzie, a przynajmniej będzie można zrozumieć o co chodzi.
  • #4 subsens (2020-02-15 19:53:10)
    Bajeczna historia kolei wymaga stosowania specyficznych narzędzi, to zrozumiałe. Nie ma jednak pewności, że 'odcinek alternatywny' to narzędzie adekwatne do opisu przedmiotowego zdarzenia. Bukwałd zyskuje bowiem ikonkę 'węzeł lub odejście torów', co nie polega na prawdzie. Dopiero na mapie widać, że chodzi o przeprojektowanie łuków na długości ca. 2,5 km, przy 9 km całego odcinka. Dodatkowo, w historii odcinka alternatywnego stoi, że po 1944 był rozebrany - z uwagą, że nastąpiła korekta przebiegu - a w historii linii 221, że po 1944 nastąpiło otwarcie odcinka Gutkowo – Bukwałd ze zmianą przebiegu. Jakby tego nie czytać, to wszystko również nie polega na prawdzie, a co najmniej jest mocno nieprzejrzyste.
    Podział omawianych odcinków na pododcinki typu: Łuk w rejonie Żurawna vs. Żurawno S – Żurawno N, sugeruje, że tu Baza oprze się na rejestrze nazw geograficznych, a nie na istniejącym kilometrażu, który pozwala z grubsza określić miejsce początku i końca przełożenia linii.
    Przy tej metodzie, jeszcze wiele dawnych stacji pośrednich pomiędzy Gutkowem a Cyntami ma szansę na ikonkę 'węzeł lub odejście torów'. I to już nie będzie historia odcinków alternatywnych, ale cała historia alternatywna.
  • #5 (odp. na #4) Marek Potocki (2020-02-17 07:37:20)
    Niestety narzędzia w takich przypadkach są zawodne. Oznaczenie węzeł/odejście torów oznacza w bazie tyle, że do tego punktu jest przypisana więcej niż jedna linia. Niestety nie mam aktualnie osobnego narzędzia do uwzględniania korekt przebiegu, czy linii, na których odległość pomiędzy torami jest znaczna. Jedyna nadzieja faktycznie tkwi w opisach. A co do używania nazw geograficznych zamiast kilometrażu problem jest w tym, że ten drugi nie jest tak naprawdę żadną stałą, a w przypadku dawnych linii czy wąskotorowych, często jest nie do ustalenia.
  • #6 Stanisław Stanisław (2020-10-18 11:54:13)
    Temu proponuję nie tworzyć „alternatywnej rzeczywistości”, o czym pisał mój szanowny poprzednik, tylko zdjęcia przerzucić do galerii linii nr 221, a nie, umieszczać je, przepraszam, ale tak to wygląda niestety, w galerii jakiejś hipotetycznej linii Gutkowo – Bukwałd. Przecież tu chodzi o tą samą linię, jak ją zwał tak zwał, obecnie noszącą nazwę linii nr 221 Olsztyn Gutkowo – Braniewo. Myślę, że większość linii kolejowych w Polsce, zwłaszcza powstałych w XIX w., ma swoje tajemnice związane z przebudową łuków, fragmentów odcinków itp. Omawiana linia nie jest w tym temacie jakimś odosobnionym przypadkiem i myślę, że „wyłom” w przypisaniu powyżej zamieszczonych zdjęć do jakieś „alternatywnej linii” jest „niepotrzebnym precedensem” ponieważ można się spodziewać, że w przyszłości Baza zacznie powiększać się o takie „alternatywne linie” – jak tylko ktoś zrobi serię zdjęć starych przebiegów, fragmentów linii, istniejących obecnie w nieco innej formie niż kiedyś.

    Dlatego uważam, że zamieszczone powyżej zdjęcia, z odpowiednim opisem, powinny być w galerii linii Gutkowo - Braniewo. Znanych jest mi co najmniej osiem miejsc, gdzie przebieg linii znanej obecnie jako nr 221 uległ znaczącej korekcie, a pozostałości starych przebiegów widoczne są do dziś w terenie. Istnieje też kila miejsc „podejrzanych” o zmianę przebiegu. Można dodać, że powyższe zdjęcia nie prezentują najbardziej zmienionego odcinka linii, którym jest oczywiści odcinek przed Ornetą. Czy, gdybym zamieścił serię zdjęć, wspomnianego odcinka przed Ornetą (na którym zachowały się m.in. relikty przyczółków wiaduktu drogowego przebiegającego kiedyś nad torowiskiem), w bazie powstała by kolejna „alternatywna linia” Lubomino – Orneta ? Lub gdybym zamieścił zdjęcia znaczących zmian w przebiegu linii, jak w okolicach wiaduktu kolejowego w Knopinie (kiedyś linia przebiegała tu w postaci niezwykle rozciągniętego „S”, a przejazd drogowy był w jednym poziomie z drogą gruntową), to w Bazie powstanie „nowa” linia Swobodna – Dobre Miasto ? Podobna sytuacja jest np na odcinku Henrykowo – Pieniężno (kolejne „S”, zlikwidowane po wybudowaniu nieczynnego już wiaduktu drogowego nieopodal Kolonii Wojnickiej). A co ze starymi przebiegami linii np. pomiędzy jeziorami Limajno, a Stobajno, czy też Nową Wsią Małą a wsią Łęgno ?. W obu przypadkach bardzo dobrze zachowały się całkiem wysokie nasypy (w środkowym przebiegu starotorza) dawnego przebiegu linii, a w nich dość duże przepusty dla cieków wodnych. Czy gdybym zamieścił zdjęcia owych przepustów i nasypów to powstaną „alternatywne linie”, odpowiednio Cerkiewnik – Swobodna i Dobre Miasto – Bzowiec? Stąd wydaje mi się, że tworzenie oddzielnych galerii, dla starych przebiegów, fragmentów danej linii, jest niepotrzebne, skoro technicznie nie można, na tą chwilę, utworzyć np. podgalerii danej linii, zawierającej owe stare przebiegi, i uwzględnić to odpowiednio na mapie. Myślę, że tworzenie takiej „alternatywnej rzeczywistości” doprowadzi tylko do pewnego bałaganu i niezrozumienia zagadnienia, zwłaszcza przez osoby, które nie za bardzo interesują się kolejnictwem, a które np. zajrzą na mapę zamieszczoną w Bazie, gdzie na pierwszy rzut oka dowiedzą się, o istnieniu rozebranej już linii kolejowej Gutkowo – Bukwałd - bo tak to można niestety odczytać.
  • #7 tomimaki (2020-10-18 21:17:00)
    Zawsze mnie zastanawiało, dlaczego ten odcinek się pojawił jako oddzielny.
  • #8 (odp. na #7) Marek Potocki (2020-10-19 12:11:01)
    Bardzo chętnie przestane tworzyć alternatywną rzeczywistość, ale nie za bardzo mam pomysł jak ugryźć takie przypadki, żeby w drzazgi nie poszły galerie, historia i rozkłady jazdy. . Gdyby tu chodziło tylko o wyprostowane łuki, to pół biedy. Problem się pojawia, kiedy na korygowanym odcinku były stacje (przykładowo Kąty Wrocławskie – Imbramowice, Ociąż – Ostrów Wlkp, czy solidny kawał linii między Wilkołazem a Niedrzewicą Kościelną). A jak weźmiemy zalaną stacją Skawce, to na skorygowanym odcinku mamy nawet węzeł. Podobny problem jest z dworcami małymi, które zostały wchłonięte przez "duże". Linia była do stacji A, a od pewnego momentu już do B. A w terenie nic się nie zmieniło.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Gutkowo – Bukwałd

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...