OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Przedwojenna przeprawa promowa

Odcinek alternatywny w linii Koszwały – Stegna Gdańska
Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2015-09-22

Legenda (Wygenerowano dnia: ) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: )

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 zenOBeK (2020-02-16 20:39:01)
    To był prom KOLEJOWY???
  • #2 (odp. na #1) andrzej2110 (2020-02-16 22:03:35)
    Tak
  • #3 jwwisnia (2021-12-02 14:46:18)
    Ponieważ w różnych miejscach czytam różne i sprzeczne informacje dotyczące przeprawy promowej przez Wisłę (Świbno-Mikoszewo), dodam trochę uwag. Po uruchomieniu linii wąskotorowej Gdańsk Wąskotorowy - Sztutowo w 1905r, uruchomiono również przeprawę promową Lewy Brzeg-Prawy Brzeg Wisły. Pływał prom "Aegir". Po II wojnie ten sam prom pływał już pod polską nazwą "Świbno". Przeprawę wznowiono w 1948 i była czynna do 1956 (do wiosny), kiedy kursowanie promu zawieszono. Ostatecznie prom już nie wrócił ze względu na stan techniczny (prom miał ponad 50 lat i remont uznano za nieopłacalny). Z ewidencji został skreślony dopiero w 1959r i pocięty na złom w 1960 lub 1961 roku. Nie jest prawdą jak niektórzy sugerują że przed 1950 rokiem został zmieniony przebieg linii albo że tory z przystani do stacji Prawy Brzeg zostały rozebrane. Po likwidacji przeprawy promowej stacja Lewy Brzeg Wisły pozostała na międzywalu (za poczekalnię służyło pudło wagonu), natomiast stacja Prawy Brzeg Wisły została przeniesiona w miejsce przed wałem przeciwpowodziowym. Tutaj funkcjonuje do dzisiaj (operator Żuławska Kolej Dojazdowa). Tory od przystani do nowej stacji Prawy Brzeg Wisły zostały rozebrane jeszcze w 1956r lub wiosną w 1957. W 1957 na stacji Prawy Brzeg zamontowano obrotnicę do obracania wagonów motorowych jednokierunkowych, gdzie służyła do 1986r (wtedy przeniesiono ją na stację Nowy Dwór Gdański jak wprowadzono wagony motorowe dwukierunkowe "rumuny"). Dzisiaj z przystani promowych pozostały już tylko szczątki, widoczne są jeszcze stare nasypy (choć porośnięte) prowadzące na wał po obu brzegach. Moje doświadczenie: jako kilkuletni chłopiec jeżdziłem z rodzicami wąskotorówką ze Sztutowa do Gdańska, oczywiście z przeprawą promową. Wtedy jeszcze pływał (1954-55) i prom pamiętam. Wchodziło się pieszo, a na prom wjeżdżał tylko parowóz i jeden wagon (pocztowy?). Na stacji Lewy Brzeg doczepiano skład co czekał i ciuchcia mknęła do Gdańska. A z powrotem po przeprawie promem na Prawy Brzeg doczepiano ten skład który pozostał i dalej "wio", stacja Sztutowo. Wtedy były jeszcze używane przedwojenne wagony z takimi gankami na końcu (jeżdziły jeszcze w 1958,59, czy póżniej? - już mi umknęło z pamięci). Kiedy zlikwidowano przeprawę promową, trzeba było przeprawiać się promem samochodowym odległym ok 300m od starych przystani promowych i pieszo dojść do stacji wąskotorówki. W tamtych czasach traktowało się taką podróż jako eskapadę z przygodami. To było coś!
  • #4 ksiezyc_wiadomo_ktory (2021-12-02 22:26:23)
    Sugerowałbym wybrać inną nazwę albowiem istniała druga "Linia Przedwojenna przeprawa promowa" mianowicie we Warszawie w 1915 r. do czasu odbudowy mostu kolejowego pod Cytadelą istniała przeprawa promowa (normalnotorowa żeby nie było), więc linia była przedwojenna i przeprawa promowa też jak najbardziej istniała. Szczegóły musiałbym wygrzebać.
    Se rzuciłem okiem w cegłę z zimy 1953 r. Na cztery kursy z Stegny do Gdańska i abarotna, trzy były realizowane wagonami motorowymi. Wagon motorowy miał dwa razy większą prędkość handlową w stosunku do parowozu z wagonami (29/14,5 km/h). Podróż promem trwała 11-12 min w przypadku wagonów motorowych i 17 w przypadku lokomotywy.
  • #5 Stanisław Stanisław (2021-12-03 20:58:36)
    Tak na szybkiego - w celu uzupełnienia informacji jakie podał jwwisnia (opartych na pięknych wspomnieniach) oraz Jarek (ksiezyc_wiadomo_ktory). Opierając się na artykule autorstwa Romana Witkowskiego "Koleje Wąskotorowe na Żuławach - Gdańskie Koleje Dojazdowe", a dokładnie cz. 5 tego opracowania, która ukazała się w Świecie Kolei nr 9/2008 na str. 36 - 45, można doprecyzować pewne fakty. Przeprawę Lewy Brzeg Wisły - Prawy Brzeg Wisły, na promie Ägir (Aegir) - przemianowanym na Świbno, i relację Gdańsk Wąsk. - Sztutowo, przywrócono 22 lipca 1948 r. Wg. w/w opracowania prom kursował do zimy 1955/1956 r., najpóźniej do końca lutego 1956 r. Przez ten okres przeprawy promowe były niekiedy zawieszane na krótkie okresy czasu np. przy corocznym, masowym spływie kry wczesną wiosną lub jesienią 1952 r., kiedy prom skierowano na naprawę do Gdańskiej Stoczni Remontowej (powrócił do służby jeszcze tego samego roku). Prom (kadłub, zespoły mechaniczne) w 1955 r. wykazywał duży stopień zużycia, wycofano go więc ze służby na początku 1956 r. Został ostatecznie skreślony z inwentarza w dniu 23.01.1959 i złomowany w 1961 r.

    Prom najintensywniejszą pracę wykonywał w sezonie lato 1952, gdzie na trasie Gdańsk Wąsk. - Świbno - Stegna kursowało w dni robocze pięć par pociągów, a w dni świąteczne nawet siedem par pociągów (tymi dodatkowymi były nocny "pociąg teatralny", który wyruszał z Gdańska o 1.00 oraz "pociąg kąpielowy" do Nowego Dworu, o godz. 9.00.). We wspomnianym 1952 na trasie kursowały już dwa wagony motorowe, ale z powodu kłopotów technicznych w ich utrzymaniu, bywało, że zastępował je parowóz (lub kurs odwoływano). Wynika z tego, że w wakacje 1952 r. w dzień świąteczny, prom kursował przez Wisłę co najmniej 14 razy na dobę. Latem 1954 oferta przewozowa "przez Wisłę" składała się z sześciu par pociągów w dni robocze (z tego dwie pary to pociągi motorowe). W/w artykuł podaje także, że prom mając długość 27,32 m. mógł przyjąć na pokład parowóz i dwa wagony 4-osiowe / lub cztery 2-osiowe.

    Warto może też wspomnieć, że po likwidacji przeprawy promowej w 1956 r. przez 9 lat na lewobrzeżnej części Gdańskiej Kolei Dojazdowej kursowały pociągi, prowadzone wyłącznie trakcją parową, ponieważ nie pozostał tam żaden z wagonów motorowych. Tabor do napraw wysyłano na platformach normalnotorowych, ekspediowanych ze stacji Piaski Gdańskie. Chcąc dostać się przez Wisłę na drugi brzeg, pasażerowie kolejki, o czym wspominał mój szanowny przedmówca, korzystali z odległej o 300 m. przeprawy promem drogowym. Dwa wagony motorowe dostarczono dopiero wczesną wiosną 1965 r. z Lisewa, a całą "lewobrzeżną sieć" zamknięto dopiero w grudniu 1973 - 31.12.1973 o godz. 17.04 wyruszył z Gdańska ostatni pociąg osobowy. Do końca marca 1975 r. rozebrano w całości niemal 65 km. sieć lewobrzeżną Gdańskiej Kolei Dojazdowej. Później zajęto się kolejową infrastrukturą, z której do dnia dzisiejszego pozostały nieliczne relikty.
  • #6 (odp. na #5) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-12-04 16:49:54)
    Ja niestety, nic już nie pamiętam z tamtych czasów, choć na pewno chodziłem tu z Wujkiem na spacer.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Przedwojenna przeprawa promowa

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...