OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Przedwojenna przeprawa promowa

Odcinek alternatywny w linii Koszwały – Stegna Gdańska
Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2015-09-22

Wyślij nowe pliki »

| pokaż też kiepskie [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] [Wersja rozszerzona]
Obraz
fot. Messtischblatt (1925)
Obraz
fot. Patryk (2017-08-24)
Obraz
fot. Patryk K. (2017-08-24)
Obraz
fot. Patryk K. (2017-08-24)
Obraz
fot. Patryk K. (2017-08-24)

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 zenOBeK (2020-02-16 20:39:01)
    To był prom KOLEJOWY???
  • #2 (odp. na #1) andrzej2110 (2020-02-16 22:03:35)
    Tak
  • #3 jwwisnia (2021-12-02 14:46:18)
    Ponieważ w różnych miejscach czytam różne i sprzeczne informacje dotyczące przeprawy promowej przez Wisłę (Świbno-Mikoszewo), dodam trochę uwag. Po uruchomieniu linii wąskotorowej Gdańsk Wąskotorowy - Sztutowo w 1905r, uruchomiono również przeprawę promową Lewy Brzeg-Prawy Brzeg Wisły. Pływał prom "Aegir". Po II wojnie ten sam prom pływał już pod polską nazwą "Świbno". Przeprawę wznowiono w 1948 i była czynna do 1956 (do wiosny), kiedy kursowanie promu zawieszono. Ostatecznie prom już nie wrócił ze względu na stan techniczny (prom miał ponad 50 lat i remont uznano za nieopłacalny). Z ewidencji został skreślony dopiero w 1959r i pocięty na złom w 1960 lub 1961 roku. Nie jest prawdą jak niektórzy sugerują że przed 1950 rokiem został zmieniony przebieg linii albo że tory z przystani do stacji Prawy Brzeg zostały rozebrane. Po likwidacji przeprawy promowej stacja Lewy Brzeg Wisły pozostała na międzywalu (za poczekalnię służyło pudło wagonu), natomiast stacja Prawy Brzeg Wisły została przeniesiona w miejsce przed wałem przeciwpowodziowym. Tutaj funkcjonuje do dzisiaj (operator Żuławska Kolej Dojazdowa). Tory od przystani do nowej stacji Prawy Brzeg Wisły zostały rozebrane jeszcze w 1956r lub wiosną w 1957. W 1957 na stacji Prawy Brzeg zamontowano obrotnicę do obracania wagonów motorowych jednokierunkowych, gdzie służyła do 1986r (wtedy przeniesiono ją na stację Nowy Dwór Gdański jak wprowadzono wagony motorowe dwukierunkowe "rumuny"). Dzisiaj z przystani promowych pozostały już tylko szczątki, widoczne są jeszcze stare nasypy (choć porośnięte) prowadzące na wał po obu brzegach. Moje doświadczenie: jako kilkuletni chłopiec jeżdziłem z rodzicami wąskotorówką ze Sztutowa do Gdańska, oczywiście z przeprawą promową. Wtedy jeszcze pływał (1954-55) i prom pamiętam. Wchodziło się pieszo, a na prom wjeżdżał tylko parowóz i jeden wagon (pocztowy?). Na stacji Lewy Brzeg doczepiano skład co czekał i ciuchcia mknęła do Gdańska. A z powrotem po przeprawie promem na Prawy Brzeg doczepiano ten skład który pozostał i dalej "wio", stacja Sztutowo. Wtedy były jeszcze używane przedwojenne wagony z takimi gankami na końcu (jeżdziły jeszcze w 1958,59, czy póżniej? - już mi umknęło z pamięci). Kiedy zlikwidowano przeprawę promową, trzeba było przeprawiać się promem samochodowym odległym ok 300m od starych przystani promowych i pieszo dojść do stacji wąskotorówki. W tamtych czasach traktowało się taką podróż jako eskapadę z przygodami. To było coś!
  • #4 ksiezyc_wiadomo_ktory (2021-12-02 22:26:23)
    Sugerowałbym wybrać inną nazwę albowiem istniała druga "Linia Przedwojenna przeprawa promowa" mianowicie we Warszawie w 1915 r. do czasu odbudowy mostu kolejowego pod Cytadelą istniała przeprawa promowa (normalnotorowa żeby nie było), więc linia była przedwojenna i przeprawa promowa też jak najbardziej istniała. Szczegóły musiałbym wygrzebać.
    Se rzuciłem okiem w cegłę z zimy 1953 r. Na cztery kursy z Stegny do Gdańska i abarotna, trzy były realizowane wagonami motorowymi. Wagon motorowy miał dwa razy większą prędkość handlową w stosunku do parowozu z wagonami (29/14,5 km/h). Podróż promem trwała 11-12 min w przypadku wagonów motorowych i 17 w przypadku lokomotywy.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Przedwojenna przeprawa promowa

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...