OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Bydgoszcz Wąskotorowa – Koronowo Wąskotorowe

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2018-02-16 (podobiekty)

<== | Galeria | ==>
Data: pomiędzy 1932 a 1939
Autor: nieznany
Przesłał: Maciej Knychała
Napisz e-mail
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/80806/013c869776a78c033b6a614cd6c151b0/
Odcinek Bydgoszcz Wąskotorowa – Koronowo Wąskotorowe
Zamieszczono: 2018-03-16

Galeria użytkownika Maciej Knychała

Galeria autora nieznany

"Bydgosko-Wyrzyska Kolejka Dojazdowa".
Źródło (wraz z powyższym cytatem): Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-G-3058-1.

Licencja: Materiały urzędowe i archiwalne (prawa wygasły) [?]

Tagi: tabor.

Zaproponuj tagi

Podobiekty:

Dodaj podobiekty
Odsłon : 4400
: 12

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #3 (odp. na #2) octanq (2020-03-23 10:00:37)
    Na zdjęciu jest cień budynku, niezbyt wysokiego z kominem po środku, plus ?2 ?latarnie.
  • #4 Stanisław Stanisław (2020-03-23 19:05:43)
    B.K.P. to Bydgoskie Koleje Powiatowe. Zdjęcie nie może być z 1932 ani 1933 r. ponieważ widoczny po lewej wagon zakupiono w firmie Lilpop, Rau i Loewenstein dopiero w 1934 r. Podpis w NAC jest też niezbyt trafny, bo o ile wagon po prawej, B.K.P.1, to faktycznie powojenny MBxc1-41 (tak oznaczony od 1961 r.), o tyle wagon po lewej może być jednym z dwóch bliźniaczych wagonów dostarczonych w 1934. Były to B.K.P.2 (powojenny MBxc1-42) i B.K.P.3 (powojenny MBxc1-43). Na dużym zdjęciu, do którego link podał Kolega octanq, na boku pudła, nad środkowym napisem widać cyfrę, jednak zamazaną i mało czytelną. Osobiście byłbym skłonny uznać, że jest to jednak "3", a nie "2", chyba, że "stopka" od dwójki opadała pod ukosem w dół...

    A co do lokalizacji gdzie mogło być zrobione zdjęcie, to przed wojną wagony tego typu obsługiwały przede wszystkim trasę Bydgoszcz Wąsk. - Smukała - Morzewiec - Koronowo, tak więc być może na tej linii należało by szukać stacji na której stoją oba wagony motorowe. Okoliczności przyrody (dużo wysokich drzew dookoła - las) mogą wskazywać np. na stacyjkę zwaną Tryszczyn Las :), ale to tylko luźne dywagacje. Może jakąś wskazówką jest ten wagon motorowy po prawej, dwukierunkowy B.K.P.1, czyli jadący zapewne w drugą stronę (po torze prawym dla niego), bo widoczny po lewej wagon, jest wagonem jednokierunkowym - jedzie on więc w stronę fotografa. Ciekawe na jakiej stacji mogło istnieć takie skomunikowanie / krzyżowanie / mijanka - może na jakiejś węzłowej ?. Na przedwojennej B.K.P. były zaledwie trzy wagony motorowe, więc takie zjawisko nie było częste, aby spotkały się one na trasie, na jednej stacji... Trzeba by np. dokładnie przeanalizować przedwojenne rozkłady jazdy (dostępne w Bazie), gdzie wykazane jest jakie pociągi obsługiwały wagony motorowe, oraz w jakiej godzinie (godzinach) i na jakiej stacji (stacjach) mogło nastąpić spotkanie dwóch z nich. Choć oczywiście byłoby to tylko ustalenie zdarzenia z pewnym prawdopodobieństwem, bo nie znamy przecież dokładniej daty zrobienia zdjęcia (1934 - 1939), a i spotkanie obu wagonów uchwyconych na zdjęciu, mogło nastąpić także z racji np. opóźnienia jednego z nich...
  • #5 (odp. na #4) octanq (2020-03-25 03:27:40)
    Dziękuję za informacje - teraz się miło pracuje nad zagadką.

    Z rozkładów wynika (na szybko), że mijanki planowe w rel. Bydgoszcz Wąsk. - Koronowo były w Opławcu, Smukale i Morzewcu.

    Mapa ówczesna: http://maps.mapywig.… (była też bocznica do sanatorium).

    Zdjęcie stare ze stacji Smukała: http://kujawsko-pomo… (nie zbyt to pasuje)
    Ze stacji w Opławcu są pojedyncze zdjęcia w OBK: https://www.bazakole…

    Znalazłem natomiast zdjęcie bliźniacze, ale nie wiem nadal jaka to stacja: https://audiovis.nac… hi-res: https://audiovis.nac… (bardzo polecam szczegóły)
  • #6 (odp. na #5) octanq (2020-03-26 00:36:38)
    Po przeanalizowaniu układów stacji typowałbym jednak stację Smukała, widok w kierunku Bydgoszczy Wąsk. To zdjęcie z powyższego wpisu nie pokazuje bowiem budynku stacyjnego, a restaurację w pobliżu. Pomiędzy tą restauracją a stacją był trójkąt torów.

    Link: https://mapy.geoport…

    Typuję Smukałę ze względu na: położenie toru na łuku (jak na zdjęciu); wysokie drzewa wzdłuż toru (jak na zdjęciu); budynek stacyjny od strony wschodniej (na co wskazuje działka geodezyjna), co zgadza się z cieniami na zdjęciu; najczęstsza stacja mijanek wg rjp.; żadna inna stacja na tej linii raczej nie pasuje (Tryszczyn Las podany przez P. Stanisława nie znajduje się na łuku toru).

    Dodam jeszcze, że wagony do przewozu kajaków na podlinkowanym zdjęciu w dzisiejszych czasach kosztowałyby od projektu do wykonania ok. 100 mln PLN.
  • #7 zenOBeK (2020-03-26 11:20:35)
    Możliwe. Chociaż wysokością drzew nie sugerowałbym się wcale. Minęło już 90 lat od chwili zdjęcia i w takim czasie nawet w szczerym polu potrafi wyrosnąć dżungla tudzież odwrotnie: gęsty sosnowy bór można zmienić w uprawne pole..... ;)
  • #8 (odp. na #7) octanq (2020-03-26 16:57:39)
    Tak, to prawda, ale na starej mapie w miejscu St. Smukały też tam (od strony zachodniej) jest ściana lasu (czyli na zdjęciu za wozami motorowymi). Natomiast przed nimi z lewej strony zdjęcia - nie ma (świadczą o tym cienie), a na mapie po tej stronie (wschodniej) również nie ma lasu (jest ?karczma "Kr.").
  • #9 zenOBeK (2020-03-26 21:52:44)
    Na mapie (starej) nie widać żadnego budynku stacyjnego. Natomiast jak zauważyłeś jest karczma. Jeśli jest to to miejsce to cień musiała zostawić owa karczma. Zgadzałby się takżee cień komina. Ta stara karczma (Restaurant Mühlthal) miała taki fajny komin umiesczony tuż przy krawędzi dachu i to właśnie on mógł zostawić cień.... (takie spekulacje)
  • #10 Stanisław Stanisław (2020-03-27 17:03:56)
    Popieram domysły Kolegi octanq, to faktycznie może być Smukała. Kolega przeprowadził solidną, szczegółową analizę i włożył w nią sporo pracy. Już samo przestudiowanie rjp zabiera sporo czasu (kto to robił, wie o czym piszę). No i chyba się opłacało bo myślę, że z bardzo dużym prawdopodobieństwem (nawet 99%) można przyjąć, że jest to Smukała.
  • #11 zenOBeK (2020-03-28 16:01:33)
    Jeśli to jest Smukała to położenie cieni wskazuje, że zdjęcie było robione rano gdy słońce jest na wschodzie czyli w okolicach godziny 6 (+- godzina, góra dwie; raczej + niż -). Jakie to mogły być pociągi?
  • #12 (odp. na #11) octanq (2020-03-29 04:31:55)
    Dziękuję bardzo Kol. Stanisławowi, ale nie zrobiłem 100-procentowego przeglądu. Wycofuję się z tego, że na stacji w Smukale musiał być odrębny budynek stacyjny (poza poszerzoną działką geodezyjną nie ma na to śladów).

    Zatem teraz uwagi Kol. zenOBKa są istotne. Po prześledzeniu rj. z dat podanych przez P. Stanisława (1934-39) pierwszy pociąg (wagon motorowy "Mt") z Bydgoszczy Wąsk. miał w Smukale o. 8.31 (w każdym z rozkładów jazdy) i w tejże Smukale krzyżował się z pociągiem do Bydgoszczy Wąsk. (też wagon motorowy "Mt"). Była to najwcześniejsza mijanka planowa na linii Bydgoszcz Wąsk.-Smukała (wcześniej pociągi ze Smukały do Bydgoszczy Wąsk. bez mijanek).

    Jednakże dla utrudnienia (a może ułatwienia) dodam, że w tych latach nie było zmiany czasu z zimowego (=astronomicznego) na letni, zatem możemy mówić tylko o czasie astronomicznym, czyli godz. 8:31 wg czasu astronomicznego, to tak jakby w dzisiejszej Polsce letni czas 7:31.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Linia kolejowa Bydgoszcz Wąskotorowa – Koronowo Wąskotorowe

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...