OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bocznice Poznań Garbary – bocznice

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-01-05

Galeria | ==>
Data: 1937
Autor: nieznany
Przesłał: Maciej Knychała
Napisz e-mail
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/89355/d128f52ebb985a5f8b96158950af2042/
Zamieszczono: 2018-03-14

Galeria użytkownika Maciej Knychała

Galeria autora nieznany

"Port handlowy na Warcie w Poznaniu".
"Fragment portu. Widoczne wagony kolejowe, z których przeładowywany jest towar do barki".
Źródło (łącznie z powyższymi cytatami): Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-G-4422.

Licencja: Materiały urzędowe i archiwalne (prawa wygasły) [?]

Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory; tabor.

Zaproponuj tagi

Podobiekty:

Dodaj podobiekty
Odsłon : 880
: 16

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #7 (odp. na #6) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-12-28 17:57:41)
    Dopiero w czasach przed smoleńskich, gdy zaczęto budowę biurowca oraz bloków przy ul. Szyperskiej.
    Wcześniej, jeszcze w l. 90-tych, tory przecinały ul. Estkowskiego choć nie były już użytkowane, gdyż gazownia nie funkcjonowała od dawna.
  • #8 (odp. na #7) Wojciech Frykowski (2021-01-21 20:17:48)
    Tory przechodzące przez ul.Estkowskiego rozebrano chyba wcześniej niż w latach 90 XXw. Nie pamiętam ich w latach 80-90 XXw , ale znalazłem takie foto z okresu 1970-75 https://cyryl.poznan… .Na pewno długo były tory na nabrzeżu portowym obok starego magazynu w roku 1985 lub 86 byłem tam na wycieczce PTTK i przewodnik pokazywał nam daty na szynach z końca XIX w.
  • #9 ROPA Poznań (2021-01-21 21:58:56)
    Cała ta przebudowa ma związek /szczególnie ważne dla tych co nie znają Poznania/ ze zmianą biegu koryta Warty. Po starym moście w 1968r jeździłem na prawo jazdy. Nie zgadzam się, pytałem nawet pracownika ENEI/od prądu/, ten budynek w oddali obok drzew jeszcze stoi.
  • #10 (odp. na #8) wasiukibic (2021-01-21 22:10:18)
    Tory przy magazynie portowym od strony ul. Estkowskiego (po jego zachodniej stronie) leżały w betonowej nawierzchni jeszcze w 2003 roku, stał nawet kozioł oporowy, a w budynku mieściły się jakieś firmy. Niestety, nie wpadłem na pomysł, aby połazić po terenie dawnego portu śródlądowego w poszukiwaniu innych reliktów. Kojarzę, że przy samej ul. Garbary była palarnia albo magazyn kawy, bo strasznie dawało.
    BTW Poznań planuje odbudować torowisko tramwajowe do stacji Garbary, łącząc się z pętlą na Wilczaku.
  • #11 (odp. na #10) Przemysław Warczyński (2021-01-22 05:59:37)
    To była Palarnia Kawy Astra. Wiele lat temu przeniosła się za Poznań. Byłem tam na zwiedzaniu przed przenosinami. A co do zapachu kawy to zawsze lubiłem go. Do czasu wizyty w Astrze nie wiedziałem czemu tylko czasem był ten zapach. Sprawa była bardzo ciekawa. Mieli tam specjalnie uszczelnione piwnice. W procesie palenia kawy wytwarza się bardzo duża ilość gazu o intensywnym zapachu kawy. Wtłaczali go do piwnic, a przy procesie pakowania wypalonej kawy celowo zamiast powietrza wtłaczali gaz z piwnicy. To właśnie w kawie był ten aromat, który czuło się bezpośrednio po otwarciu opakowania. A gdy piwnice były przepełnione gazem okresowo wypuszczano go w powietrze. To właśnie był sekret zapachu na ulicy. :-)
  • #12 (odp. na #11) wasiukibic (2021-01-22 12:13:04)
    Podobnież było na wrocławskim Nadodrzu, kiedy jeszcze działał Browar Piastowski, to raz na czas czuć było intensywny zapach chmielu, bo w budynku przy torach (z takimi trzema kominami, z charakterystycznymi zakończeniami) był on suszony. W pobliżu znajdowały się boiska, podwórka i tereny kolejowo-przemysłowe, na których często przebywaliśmy i ta intensywna woń na zawsze już będzie mi się kojarzyć z młodością i tamtymi okolicami. Wjeżdżając na stację Nadorze, od strony Sołtysa, od razu wiedziało się, gdzie się jest i trzeba się zbierać do wyjścia. Jak poganialiśmy trochę za piłką, czy ogólnie posiedziało się dłużej na dworze, to czując ją od razu człowiek robił się głodny. Teraz zapewne kręcono by z tego powodu wielkie afery, że "smród" nie pozwala swobodnie mieszkać, etc.
  • #13 ROPA Poznań (2021-01-22 21:59:11)
    Jeśli już po kolei coś dodajemy, to na ostatku też zła wiadomość. Przed spalarnią kawy /wiem, ze się przeniosła/ na ul. Garbary stał zabytkowy budynek dawnych Biur Portu Rzecznego. Developer, który na tym terenie buduje osiedle, "niechcący" zniszczył go. Jest afera, bo miał go wkomponować w krajobraz osiedla. Teraz dostał nakaz odbudowy, ale jak odbudować i z czego, jak ponad 100-letnie cegły utylizowano.
  • #14 Michał Kłosowski (2021-01-22 22:18:06)
    Transport śródlądowy w połączeniu z koleją to dla mnie istna bajka. Znam porty w Kędzierzynie-Koźlu, Cigacicach i Port Miejski we Wrocławiu, każdy z nich jednak, o ile w ogóle przyjmuje kolej, to chyba tylko już "imprezowo"? Mamy jeszcze jakieś głębiej schowane w lądzie porty rzeczne zintegrowane z koleją (i czynne?)
  • #15 (odp. na #11) Wojciech Frykowski (2021-01-23 11:55:25)
    Palarnia kawy Astra miała tu swoje rampy do rozładunku wagonów. Na tym foto widok magazynu Astry od strony portu rzecznego, lata 1973-80, https://cyryl.poznan… . Polecam stronę cyryl.poznan.pl, jest tam mnóstwo ciekawych fotek związanych z Poznaniem, o szerokiej tematyce.
  • #16 (odp. na #8) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-01-24 21:15:27)
    To jest zdjęcie jeszcze z l. 60., kiedy nie było nowego mostu nad Wartą.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...