OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bocznice Poznań Główny – zakłady, bocznice i łącznice

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-05-01

Wyślij nowe pliki »

| pokaż też kiepskie [Wersja podstawowa]

Obraz
Odsłon : 1298
: 8
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 1865;
Odcinek: Dworzec forteczny
Schemat bocznicy do Dworca Fortecznego.

(proszę utworzyć nowy obiekt i przenieść tam mapkę).
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 1170
: 1
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: przed 1900;
Odcinek: Dworzec forteczny
Brama kolejowa prowadząca do Twierdzy Poznań.
Tagi: materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 1170
: 1
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: przed 1902;
Odcinek: Dworzec forteczny
Rozbiórka bramy kolejowej.
Tagi: budowy/remonty/rozbiórki, inne, mosty/wiadukty/estakady/przepusty
Obraz
Odsłon : 1215
: 1
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Marek Potocki; data: 1920 (???);
Odcinek: Dworzec forteczny
Bocznica widoczna na mapie z początku lat 20 XX wieku.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 86
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 1928-10-06;
Odcinek: Cegielski
Świadectwo ukończenia nauki wydane przez H.Cegielski Poznań oraz świadectwo Czeladnicze wydane przez Izbę Rzemieślniczą w Poznaniu dla Bronisława Hagedorna.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 1649
: 5
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Maciej Knychała; data: 1929-06;
Odcinek: Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Pawilon Ministerstwa Komunikacji na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu - widok zewnętrzny".
Źródło (wraz z powyższym cytatem): Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-G-954-18.
Tagi: sygnalizacja/słupki/znaki itp., tabor, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 144
: 5
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 1929-10-10;
Odcinek: Cegielski
Świadectwo pracy Bronisława Hagedorna pracującego w H.Cegielski Sp.Akc. Poznań w fabryce budowy lokomotyw, wagonów, kotłów i narzędzi rolniczych jako "kotlarz w żel.". W tamtym czasie jak się skończyło szkołę ( https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=bocznice&id=2191&okno=galeria&oid=12199&photoid=245955 ) to raczej pracę podejmowało się w zawodzie. Tutaj jego zdjęcie związane z Cegielskim https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=8000&okno=galeria&photoid=245722
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 1353
powiększ
Autor: Wł. Kowalczyk
Przesłał: Maciej Knychała; data: pomiędzy 1930-07-06 a 1930-08-10;
Odcinek: Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowa Wystawa Komunikacji i Turystyki w Poznaniu.
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-M-695-61.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, tabor, wydarzenia i ludzie
Obraz
Odsłon : 75
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 1936-07-18;
Odcinek: Cegielski
Świadectwo pracy Bronisława Hagedorna pracującego w H.Cegielski Sp.Akc. Poznań w warsztacie Wagonów Osobowych jako przyuczony robotnik z zawodem kotlarz. System zatrudnienia w międzywojennej Polsce nie był tak stabilny jak obecnie - to świadectwo odejścia wiąże się z "wykończeniem pracy". (być może częściowo dotyczy to tej pracy https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=8000&okno=galeria&photoid=245722 )
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 144
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: pomiędzy 1936-08-26 a 1937-04-21;
Odcinek: Cegielski
Skan z legitymacji ubezpieczeniowej Bronisława Hagedorna z okresu elektryfikacji Warszawskiego Węzła Kolejowego oraz jego powrotu do pracy w Cegielskim.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 121
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 1938-06-25;
Odcinek: Cegielski
Świadectwo pracy Bronisława Hagedorna pracującego w H.Cegielski Sp.Akc. Poznań w warsztacie Koltlarni jako przyuczony robotnik z zawodem kotlarz. Jest to okres pracy związany bezpośrednio z produkcją wagonów sterowniczy dla zespołów elektrycznych Warszawskiego Węzła Kolejowego. https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=8000&okno=galeria&photoid=245722.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 1023
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Maciej Knychała; data: pomiędzy 1939 a 1945;
Odcinek: Cegielski
Fotografia przedstawiająca zakłady DWM [dotyczy zakładów HCP w Poznaniu, za Wikipedią] w okresie okupacji.
Źródło: M. Mrugalska-Banaszak, Wilda w czterech odsłonach, 1235-1945, wyd. 1, Poznań 2018, s. 523. Fotografia z zasobu Muzeum Historii Miasta Poznania (oddz. Muzeum Narodowego w Poznaniu).
Tagi: budynki towarzyszące (inne), szlak (trasa)/pojedyncze tory
Obraz
Odsłon : 140
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 1940-04-30;
Odcinek: Cegielski
Zaświadczenie o zatrudnieniu Bronisława Hagedorna jako polskiego robotnika w DMW (Deutsche Waffen- und Munitionsfabriken A.-G jak w czasie wojny nazywała się Fabryka Cegielskiego).
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 116
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 1964-05-01;
Odcinek: Cegielski
Dyplom dla Brunona (Bronisława) Hagedorna z okazji 25-lecia nieprzerwanej pracy w Zakładach Przemysłu Metalowego H.Cegielski-Poznań.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 213
: 6
powiększ
Autor: Przemysław Warczyński
data: 1974-03-29;
Odcinek: Cegielski
Dyplom dla Brunona (Bronisława) Hagedorna z okazji 35-lecia nieprzerwanej pracy w Zakładach Przemysłu Metalowego H.Cegielski-Poznań.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 2113
: 6
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2006-08-23;
Odcinek: ZNTK Poznań
Jedna z bram wjazdowych na teren ZNTK.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, tabor, wieże wodne
Obraz
Odsłon : 1665
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2006-08-23;
Odcinek: ZNTK Poznań
Widok w kierunku zakładu.
Tagi: budynki do obsługi taboru, tabor
Obraz
Odsłon : 1582
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2006-08-23;
Odcinek: ZNTK Poznań
Przesuwnica.
Tagi: infrastruktura do obsługi taboru
Obraz
Odsłon : 1804
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2006-08-23;
Odcinek: ZNTK Poznań
Hala napraw podwozi.
Tagi: budynki do obsługi taboru, tabor, wnętrza
Obraz
Odsłon : 1733
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2006-08-23;
Odcinek: ZNTK Poznań
Hala napraw lokomotyw.
Tagi: budynki do obsługi taboru, tabor, wnętrza
Obraz
Odsłon : 2051
: 8
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2006-08-23;
Odcinek: ZNTK Poznań
W hali napraw lokomotyw.
Tagi: budynki do obsługi taboru, tabor, wnętrza
Obraz
Odsłon : 1596
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2006-08-23;
Odcinek: ZNTK Poznań
W hali napraw.
Tagi: budynki do obsługi taboru, wnętrza
Obraz
Odsłon : 2009
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2006-08-23;
Odcinek: ZNTK Poznań
Na pierwszym planie opornik wodny.
Tagi: tabor
Obraz
Odsłon : 1648
: 3
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2006-08-24;
Odcinek: ZNTK Poznań
Hala napraw taboru.
Tagi: budynki do obsługi taboru
Obraz
Odsłon : 1588
: 2
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2006-08-24;
Odcinek: ZNTK Poznań
Hala napraw taboru.
Tagi: budynki do obsługi taboru
Obraz
Odsłon : 1598
: 2
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2006-08-24;
Odcinek: ZNTK Poznań
Czekające na cud lokomotywy serii SP32.
Tagi: tabor, budynki do obsługi taboru
Obraz
Odsłon : 1449
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2006-08-24;
Odcinek: ZNTK Poznań
Gdzieś na terenie zakładu.
Tagi: budynki do obsługi taboru
Obraz
Odsłon : 1467
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2006-08-24;
Odcinek: ZNTK Poznań
Gdzieś na terenie zakładu.
Tagi: budynki do obsługi taboru, szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon : 1535
: 4
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2006-08-24;
Odcinek: ZNTK Poznań
Gdzieś na terenie zakładu.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon : 1482
: 1
powiększ
Autor: janusz nowaczewski
data: 2006-08-24;
Odcinek: ZNTK Poznań
Jedna z hal warsztatowych.
Tagi: budynki do obsługi taboru

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 (odp. na #1) wasiukibic (2020-04-20 20:25:50)
    Poruszyłeś kwestię, która nurtowała mnie od kilkunastu lat. Niegdyś wpadł mi w ręce przedwojenny plan Poznania, na którym zaznaczony był właśnie ten tor, który na mapach powojennych już nie występował. Będąc w Poznaniu na przełomie XX i XXI wieku zastanawiałem się, po co u licha ktoś miałby ciągnąć tory do wieżowca Akademii Ekonomicznej? Piszesz, że tor był przejezdny jeszcze w latach 80. XX wieku - co one wtedy obsługiwały? Czy te bunkry pełniły swoją funkcję po 1945 roku, czy było tam coś innego? Ciekawe, co na ten temat powiedziałbym nasz poznański senior - ROPA?
  • #3 (odp. na #2) Darek Nowak (2020-04-20 21:10:27)
    W bunkrze były magazyny ze zaopatrzeniem dla wojska ale wraz ze zmiana systemu politycznego zostały opuszczone i bocznica nie była potrzebna. Choć ja nie pamiętam żadnego ruchu, mimo że w tym rejonie studiowałem i pracowałem 8 lat, do 1990 r.
  • #4 (odp. na #3) wasiukibic (2020-04-20 21:18:13)
    Czyli do 1990 roku tor jak i magazyny były utrzymywane w gestii LWP?
  • #5 ROPA Poznań (2020-04-20 21:32:49)
    Jak "sięgam pamięcią" nie widzę takich torów pamiętam lata 50-te a jeszcze lepiej 60-te i do dzisiejszych czasów. Mam oryginalny Plan Miasta Poznania z 1946r musze zobaczyć przekazałem go do skopiowania do zbiorów pod tytułem CYRYL
  • #6 (odp. na #4) Darek Nowak (2020-04-20 22:00:28)
    Na pewno tak, choć nazwa "LWP" to była jedynie wśród ludu.
    Faktycznie to było jak i teraz Wojsko Polskie.

    A ROPA ma coś słaby wzrok. :-)
  • #7 ROPA Poznań (2020-04-20 23:20:14)
    Trzeba Kolego Darku umieć czytać dokładnie co ja napisałem, że nie widziałem tego fizycznie, a nie na mapach. Jeśli już coś mam słabego to nie wzrok a pamięć.
  • #8 (odp. na #7) wasiukibic (2020-04-20 23:27:10)
    O to mi właśnie chodziło, głos człowieka, który zna temat z lat głębokiej komuny. A wydaję mi się, że ROPA takie coś jak torowisko czy przejazdy kolejowe przez ulice miasta (pewnikiem jeszcze zabezpieczone przez sygnalizację i szlabany), by pamiętał.
  • #9 (odp. na #2) Stanisław Pikul (2020-04-21 08:58:27)
    W najbliższym czasie podrzucę schemat tej bocznicy. Powstała ona w czasie budowy Twierdzy Poznań w 1865 r. i biegła z grubsza dzisiejszą ul. Składową (stąd jej kształt) po czym przez żelazny most nad fosą i Bramę Kolejową wchodziła w obręb murów fortecznych gdzie powstał trzytorowy Dworzec Forteczny. Rzeczywiście mieścił się on między dzisiejszym Collegium Altum UE i tzw. Starą Dyrekcją Kolei. Zabudowania dworca były wykonane w lekkiej konstrukcji i miały charakter magazynowy. Wybudowano cztery tego typu obiekty z których jeden zachował się do dzisiaj. Stojący dzisiaj potężny bunkier powstał w 1944 r. i miał pełnić funkcję węzła łączności kolejowej. Po wojnie przejęty przez PKP i zaadaptowany dodatkowo na centrum zarządzania kryzysowego. W latach siedemdziesiątych częściowo wpasowany w nowopowstałe Biuro Projektów Kolejowych (http://poznanmojemia… Po 1990 r. opuszczony, dzisiaj zagospodarowany na potrzeby kulturalne (http://www.thebunkie… Często przechodziłem ul. Składową idąc z dworca Głównego do pracy przy Fredry (to w czasie przed przebudową Mostu Dworcowego i likwidacją istniejących tam schodów co miało miejsce na początku lat osiemdziesiątych) ale żadnego ruchu kolejowego nie pamiętam. Przypuszczam, że eksploatacji bocznicy zaprzestano niedługo po wojnie - nie prowadziła do obiektów które wymagałyby tego typu obsługi. Cała bocznica nie miała też żadnych zabezpieczeń typu sygnalizatory czy zapory - jedynie pod samym Mostem Dworcowym były rogatki które zabezpieczały przejazd z części towarowej dworca na tory po wschodniej części stacji.
  • #10 Stanisław Pikul (2020-04-23 08:29:41)
    Dworzec Forteczny dzisiaj: https://www.google.c…
    Budynek w głębi po prawej to ocalały, jeden z czterech magazynów które były usytuowane przy tej bocznicy.
  • #11 Obserwator (2020-05-29 09:48:26)
    Witam. Obserwując i czytając posty, chciałbym podzielić się moimi spostrzeżeniami. "Za młody, za mały, sam nie możesz" - tak zawsze słyszałem. Z tych lat pamiętam: szybsze poruszanie się pomiędzy stacjami Poznań Górczyn a Poznań Starołęka, poprzez Dębinę; bocznicę na Dębcu, dodatkowe boczne tory peronowe, z których jak się zrobił "korek" i/ lub puszczano ciuchcię z Sulechowa (czasami z Żagania) górą, dalej bocznym górnym torem przy stadionie, dalej przy zwężeniu na Luboń, gdzie było to zapleczem z kierunku śląskiego zanim poszło na Pz Franowo. Pamiętam bocznicę na składowej do późnych lat 80. i dojazd do Budom Market (chociaż to nie miało nic wspólnego z koleją), stary dworzec towarowy, chociaż już mniej używany, bo większość stała na Luboniu, zanim poszła na Franowo. Pamiętam z opowieści, jak mój dziadek za "Niemca", podczas II wojny chodził jako dróżnik z Grodziska WLKP na Poznań, Sulechów, Leszno i Kościan, by sprawdzać tory, czy dywersja partyzancka nie podłożyła czegoś. Zawsze pamiętałem dodatkowe bocznice na tej trasie, dawno już nie używane. Pytania 6-8 latka były zbywane, bo kiedyś się dowiesz. Pamiętam pytanie kiedyś zadane Ojcu: "Hej, tam jest /była linia/tor kolejowy ale dziwnie przerwany" - "No tak, masz rację (nie każda bocznica była bocznicą), tam kiedyś była linia Poznań <-> Berlin, ale o tym później sza". Za tych czasów więcej pamiętam sporo z różnych tras; podróżowało się z ojcem, nawet podczas stanu wojennego pod niemiecką granicę obwodnicą poznańska. Było by tutaj jeszcze więcej do powiedzenia na różne tego typu tematy. Miło się to wszystko czyta, zwłaszcza że, nawet dla mnie, potomka kolejarzy na temat pewnych spraw o znaczeniu militarnym mówiło się "ciiiiiiii". Uwielbiałem jeździć brankardem pocztowym i korzystać (na wózku oczywiście) z tuneli pocztowo kolejowych na pewnych stacjach. (edit wasiu: Męczę ten koment od wczoraj, mam nadzieję, że po drobnej edycji został zachowany sens, jaki chciałeś przekazać.)

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...