OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Poznań Główny – zakłady, bocznice i łącznice

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2022-06-19

Wyślij nowe pliki »

| pokaż też kiepskie [Wersja rozszerzona]
Obraz
fot. Stanisław Pikul (1865)
Obraz
fot. nieznany (przed 1900)
Obraz
fot. nieznany (przed 1902)
Obraz
fot. nieznany (1920 (???))
Obraz
fot. Przemysław Warczyński (1928-10-06)
Obraz
fot. nieznany (1929-06)
Obraz
fot. Przemysław Warczyński (1929-10-10)
Obraz
fot. Wł. Kowalczyk (pomiędzy 1930-07-06 a 1930-08-10)
Obraz
fot. Przemysław Warczyński (1936-07-18)
Obraz
fot. Przemysław Warczyński (pomiędzy 1936-08-26 a 1937-04-21)
Obraz
fot. Przemysław Warczyński (1938-06-25)
Obraz
fot. nieznany (pomiędzy 1939 a 1945)
Obraz
fot. Przemysław Warczyński (1940-04-30)
Obraz
fot. Przemysław Warczyński (1964-05-01)
Obraz
fot. Przemysław Warczyński (1974-03-29)
Obraz
fot. janusz nowaczewski (2006-08-23)
Obraz
fot. janusz nowaczewski (2006-08-23)
Obraz
fot. janusz nowaczewski (2006-08-23)
Obraz
fot. janusz nowaczewski (2006-08-23)
Obraz
fot. janusz nowaczewski (2006-08-23)
Obraz
fot. janusz nowaczewski (2006-08-23)
Obraz
fot. janusz nowaczewski (2006-08-23)
Obraz
fot. janusz nowaczewski (2006-08-23)
Obraz
fot. janusz nowaczewski (2006-08-24)
Obraz
fot. janusz nowaczewski (2006-08-24)
Obraz
fot. janusz nowaczewski (2006-08-24)
Obraz
fot. janusz nowaczewski (2006-08-24)
Obraz
fot. janusz nowaczewski (2006-08-24)
Obraz
fot. janusz nowaczewski (2006-08-24)
Obraz
fot. janusz nowaczewski (2006-08-24)

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #3 (odp. na #2) Darek Nowak (2020-04-20 21:10:27)
    W bunkrze były magazyny ze zaopatrzeniem dla wojska ale wraz ze zmiana systemu politycznego zostały opuszczone i bocznica nie była potrzebna. Choć ja nie pamiętam żadnego ruchu, mimo że w tym rejonie studiowałem i pracowałem 8 lat, do 1990 r.
  • #4 (odp. na #3) wasiukibic (2020-04-20 21:18:13)
    Czyli do 1990 roku tor jak i magazyny były utrzymywane w gestii LWP?
  • #5 ROPA Poznań (2020-04-20 21:32:49)
    Jak "sięgam pamięcią" nie widzę takich torów pamiętam lata 50-te a jeszcze lepiej 60-te i do dzisiejszych czasów. Mam oryginalny Plan Miasta Poznania z 1946r musze zobaczyć przekazałem go do skopiowania do zbiorów pod tytułem CYRYL
  • #6 (odp. na #4) Darek Nowak (2020-04-20 22:00:28)
    Na pewno tak, choć nazwa "LWP" to była jedynie wśród ludu.
    Faktycznie to było jak i teraz Wojsko Polskie.

    A ROPA ma coś słaby wzrok. :-)
  • #7 ROPA Poznań (2020-04-20 23:20:14)
    Trzeba Kolego Darku umieć czytać dokładnie co ja napisałem, że nie widziałem tego fizycznie, a nie na mapach. Jeśli już coś mam słabego to nie wzrok a pamięć.
  • #8 (odp. na #7) wasiukibic (2020-04-20 23:27:10)
    O to mi właśnie chodziło, głos człowieka, który zna temat z lat głębokiej komuny. A wydaję mi się, że ROPA takie coś jak torowisko czy przejazdy kolejowe przez ulice miasta (pewnikiem jeszcze zabezpieczone przez sygnalizację i szlabany), by pamiętał.
  • #9 (odp. na #2) Stanisław Pikul (2020-04-21 08:58:27)
    W najbliższym czasie podrzucę schemat tej bocznicy. Powstała ona w czasie budowy Twierdzy Poznań w 1865 r. i biegła z grubsza dzisiejszą ul. Składową (stąd jej kształt) po czym przez żelazny most nad fosą i Bramę Kolejową wchodziła w obręb murów fortecznych gdzie powstał trzytorowy Dworzec Forteczny. Rzeczywiście mieścił się on między dzisiejszym Collegium Altum UE i tzw. Starą Dyrekcją Kolei. Zabudowania dworca były wykonane w lekkiej konstrukcji i miały charakter magazynowy. Wybudowano cztery tego typu obiekty z których jeden zachował się do dzisiaj. Stojący dzisiaj potężny bunkier powstał w 1944 r. i miał pełnić funkcję węzła łączności kolejowej. Po wojnie przejęty przez PKP i zaadaptowany dodatkowo na centrum zarządzania kryzysowego. W latach siedemdziesiątych częściowo wpasowany w nowopowstałe Biuro Projektów Kolejowych (http://poznanmojemia… Po 1990 r. opuszczony, dzisiaj zagospodarowany na potrzeby kulturalne (http://www.thebunkie… Często przechodziłem ul. Składową idąc z dworca Głównego do pracy przy Fredry (to w czasie przed przebudową Mostu Dworcowego i likwidacją istniejących tam schodów co miało miejsce na początku lat osiemdziesiątych) ale żadnego ruchu kolejowego nie pamiętam. Przypuszczam, że eksploatacji bocznicy zaprzestano niedługo po wojnie - nie prowadziła do obiektów które wymagałyby tego typu obsługi. Cała bocznica nie miała też żadnych zabezpieczeń typu sygnalizatory czy zapory - jedynie pod samym Mostem Dworcowym były rogatki które zabezpieczały przejazd z części towarowej dworca na tory po wschodniej części stacji.
  • #10 Stanisław Pikul (2020-04-23 08:29:41)
    Dworzec Forteczny dzisiaj: https://www.google.c…
    Budynek w głębi po prawej to ocalały, jeden z czterech magazynów które były usytuowane przy tej bocznicy.
  • #11 Obserwator (2020-05-29 09:48:26)
    Witam. Obserwując i czytając posty, chciałbym podzielić się moimi spostrzeżeniami. "Za młody, za mały, sam nie możesz" - tak zawsze słyszałem. Z tych lat pamiętam: szybsze poruszanie się pomiędzy stacjami Poznań Górczyn a Poznań Starołęka, poprzez Dębinę; bocznicę na Dębcu, dodatkowe boczne tory peronowe, z których jak się zrobił "korek" i/ lub puszczano ciuchcię z Sulechowa (czasami z Żagania) górą, dalej bocznym górnym torem przy stadionie, dalej przy zwężeniu na Luboń, gdzie było to zapleczem z kierunku śląskiego zanim poszło na Pz Franowo. Pamiętam bocznicę na składowej do późnych lat 80. i dojazd do Budom Market (chociaż to nie miało nic wspólnego z koleją), stary dworzec towarowy, chociaż już mniej używany, bo większość stała na Luboniu, zanim poszła na Franowo. Pamiętam z opowieści, jak mój dziadek za "Niemca", podczas II wojny chodził jako dróżnik z Grodziska WLKP na Poznań, Sulechów, Leszno i Kościan, by sprawdzać tory, czy dywersja partyzancka nie podłożyła czegoś. Zawsze pamiętałem dodatkowe bocznice na tej trasie, dawno już nie używane. Pytania 6-8 latka były zbywane, bo kiedyś się dowiesz. Pamiętam pytanie kiedyś zadane Ojcu: "Hej, tam jest /była linia/tor kolejowy ale dziwnie przerwany" - "No tak, masz rację (nie każda bocznica była bocznicą), tam kiedyś była linia Poznań <-> Berlin, ale o tym później sza". Za tych czasów więcej pamiętam sporo z różnych tras; podróżowało się z ojcem, nawet podczas stanu wojennego pod niemiecką granicę obwodnicą poznańska. Było by tutaj jeszcze więcej do powiedzenia na różne tego typu tematy. Miło się to wszystko czyta, zwłaszcza że, nawet dla mnie, potomka kolejarzy na temat pewnych spraw o znaczeniu militarnym mówiło się "ciiiiiiii". Uwielbiałem jeździć brankardem pocztowym i korzystać (na wózku oczywiście) z tuneli pocztowo kolejowych na pewnych stacjach. (edit wasiu: Męczę ten koment od wczoraj, mam nadzieję, że po drobnej edycji został zachowany sens, jaki chciałeś przekazać.)
  • #12 Maciej (2022-07-02 12:56:55)
    Myślę, że chodzi o 3 różne torowiska:

    1. Zjazd spod mostu Dworcowego z części towarowej w stronę osobową,
    zabezpieczony szlabanem na końcu ul. Składowej, używany prawdopodobnie
    do końca lat 80-tych.

    2. Tor biegnący przy budynkach kolejowych (z czerwonej cegły) za płotem
    równolegle z ulicą Składową. Tor do dziś zachowany, w bruku, biegnący
    dalej w stronę Budommarketu, gdzie zdaje się, że też jest zachowany, ale
    obudowany kostką.

    3. Najbardziej nas tu interesujący - tor biegnący wzdłuż ulicy
    Składowej, wg planu z 1938 r.
    https://poznan.fando…
    najpierw wzdłuż kamienic Składowa 11-12, stąd tam obecnie takie szerokie
    trawniki w miejscu, gdzie na zdjęciu stoi odblaskowy samochód
    http://staremiasto.p…

    Z kolei :
    http://staremiasto.p… -
    tor powinien na linii kałuży ze zdjęcia - czy się wydaje, czy tam
    faktycznie widać spod asfaltu zarys torowiska?

    Potem wg planu tor przechodził na drugą stronę ulicy i biegł w stronę
    Powstańców Wielkopolskich. Eksploatowany był najwyżej do r. 1962 (budowa
    torów tramwajowych na Towarowej). Trochę popytałem i zdaje się, że same
    tory w bruku były widoczne do ok. r. 1980, kiedy ul. Składową na odcinku
    Towarowa w stronę mostu Dworcowego wyasfaltowano.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...