OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w najstarszej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

12 września 2019 Po krótkiej przerwie wracamy z możliwością dodawania komentarzy. Ich zakres i sposób zamieszczania pozostaje jak dotychczas. Zmieniamy za to zasady zamieszczania nowych wpisów. Będą one podobne do umieszczania materiałów w galeriach. Komentować może każdy, zalogowany lub nie, z tym że wszystkie wpisy przed pojawieniem się na stronie będą przechodzić przez akceptację administratorów. Spowolni to wprawdzie proces publikacji, ale pozwoli zachować dużo wyższą jakość niż do tej pory.Mbr> Zapraszamy do ponownego komentowania materiałów!

05 września 2019 Wprowadzamy dwie innowacje do galerii. Pierwsza, to podział galerii na dwa główne działy – infrastrukturę i tabor. Nad zdjęciami można wybrać aktualny rodzaj widoku (infrastruktura, tabor lub oba). Na razie dostępna jest tylko taka podstawowa funkcjonalność, z czasem planujemy jej rozwój.
Druga, to możliwość podglądu swoich zdjęć, które zostały wysłane na serwer, ale jeszcze nie zatwierdzone przez redakcję.

19 sierpnia 2019 W związku z coraz niższym poziomem zarówno nadsyłanych materiałów jak i dyskusji, od dzisiejszego dnia wprowadzamy następujące zmiany:

  • Bezterminowo zawieszony zostaje dział komentarzy.
  • Liczba zdjęć przesyłanych do redakcji zostaje ograniczona do 10 na dobę.
  • Wszystkie zdjęcia trafiające do bazy, przed publikacją będą przechodzić akceptację redakcji. Przypominamy przy tym, że fakt pojawienia się zdjęcia w galerii nie oznacza, iż trafia ono tam na zawsze. Redakcja zastrzega sobie prawo do wycofywania i przywracania nadesłanych materiałów.

11 stycznia 2019 Jako że w Bazie pojawia się coraz więcej komentarzy, mających charakter wycieczek personalnych, od dnia dzisiejszego zawieszamy możliwość dodawania wpisów przez osoby niezalogowane. Ponadto wprowadzamy możliwość bezpośredniego kontaktu (przez formularz mailowy) z każdym komentującym. Przepraszamy za utrudnienia i liczymy na podniesienie jakości tego elementu strony.

6 października 2018 W związku z poważną zmianą sposobu dystrybucji mapy przez serwis Google (duże ograniczenie ilości darmowych wyświetleń przy jednoczesnym drastycznym podniesieniu cen za dodatkowe), od dzisiejszego dnia z naszej mapy znikają warstwy tego dostawcy.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Grajewo
Grajewo (woj. podlaskie)
Nowy Targ
Nowy Targ (woj. małopolskie)
Rzeszów Główny
Rzeszów Główny (woj. podkarpackie)
Jaworze Jasienica
Jaworze Jasienica (woj. śląskie)
Jaworze Jasienica
Jaworze Jasienica (woj. śląskie)
Jaworze Jasienica
Jaworze Jasienica (woj. śląskie)
Jaworze Jasienica
Jaworze Jasienica (woj. śląskie)
Jaworze Jasienica
Jaworze Jasienica (woj. śląskie)
Jaworze Jasienica
Jaworze Jasienica (woj. śląskie)
Jaworze Jasienica
Jaworze Jasienica (woj. śląskie)
Jaworze Jasienica
Jaworze Jasienica (woj. śląskie)
Wrocław Nowy Dwór
Wrocław Nowy Dwór (woj. dolnośląskie)
Sławków Euroterminal
Sławków Euroterminal (woj. śląskie)
Cierpice
Cierpice (woj. kujawsko-pomorskie)
Cierpice
Cierpice (woj. kujawsko-pomorskie)
Cierpice
Cierpice (woj. kujawsko-pomorskie)
Cierpice
Cierpice (woj. kujawsko-pomorskie)
Cierpice
Cierpice (woj. kujawsko-pomorskie)
Paczkowo
Paczkowo (woj. wielkopolskie)

Obiekty ostatnio skomentowane

Nowy Targ
Nowy Targ

Stanisław Stanisław (2020-07-02 21:08:12)

Wieżę wodną stacji Nowy Targ wybudowano w latach 1898-99 r. i oddano do użytku wraz z uruchomieniem linii kolejowej z Chabówki do Zakopanego. W jej centralnej części zainstalowano stalowy, nitowany zbiornik o pojemności 50 m3. Wodę do zbiornika pompowano ze studni głębinowej. W roku 1904 kiedy Nowy Targ stał się stacją węzłową (w związku z oddaniem linii do Suchej Góry /obecnie Suchá Hora po stronie czeskiej/), wieża uległa modernizacji - podobnie jak teren całej stacji. Wybudowano wówczas m.in. dom mieszkalny dla pracowników kolei (wg. standardowego typu na kolejach c. k., określanego jako Typ 104) oraz parowozownię. W rozbudowanej wieży zamontowano pompy (przez co sam budynek stał się stacją wodną) oraz wybudowano wodociąg, dostarczający wodę (z trzech, położonych na terenie stacji studni głębinowych) także do żurawi i budynków stacyjnych. Kolejną innowacją było zamontowanie w wieży ogrzewania, w 1911 r., w tym istniejącego do chwili obecnej żeliwnego pieca węglowego. Pomimo elektryfikacji linii do Zakopanego (w 1975) wieża pełniła swoją funkcję do 1990 r. kiedy ostatecznie i oficjalnie zawieszono ruch na linii suchogórskiej. Warto w tym miejscu dodać, ze ruch pasażerski zwieszono już w 1981, a właściwie ograniczono do pierwszego przystanku na trasie, do Nowego Targu Fabrycznego. Ruch towarowy (prowadzony przez Ty2 z Chabówki) odbywał się do jesieni 1989 r., ale ostatnią wówczas, czynną na linii stacją, był Czarny Dunajec (do 1989 r do stacji Podczerwone tor był już rozebrany). Ruch osobowy do Nowego Targu Fabrycznego zawieszono w 1988 r. "Zrywanie" toru od Czarnego Dunajca w stronę Nowego Targu rozpoczęto 4 grudnia 1991 r "uśmiercając" tym samym całą linię suchogórską.... a wieża wodna w kolejnych latach ulegała stopniowej degradacji, aż do remontu w latach 2017-18.

Tułowice Sochaczewskie
Tułowice Sochaczewskie

Paweł (2020-07-02 21:05:00)

W jakim celu odnowiono budynek? Co w nim jest obecnie?

Wrocław Główny
Wrocław Główny

ACdVL (2020-07-02 20:20:01)

Z krasnalami wiąże się poniekąd historia "Pomarańczowej Alternatywy" i zapewne właśnie dlatego od czasu do czasu gdzieniegdzie można je spotkać. Jeden, jak widać, zapędził się aż na dworzec - pewno nad morze mu śpieszno.. :) A tak przy okazji historia Waldemara Fydrycha "Majora" i jego działalności jest bardzo ciekawa. Zachęcam do zerknięcia w jego dzieje, a także dzieje samej organizacji.

Wrocław Świebodzki – Wrocław Gądów (760)
Wrocław Świebodzki – Wrocław Gądów (760)

Tommt (2020-07-02 18:31:55)

Tor linii nr 760 jest rozebrany tylko na samym przejeździe oraz kilka metrów przed i za nim.

Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)
Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)

wasiukibic (2020-07-02 14:21:08)

Obraz przedstawia nieistniejącą w realnym świecie rzeczywistość, gdyż schronisko Dachsbaude znajdowało się około 100 m od nasypu kolejowego, a tutaj stoi niemal przy jego podnóżu. Łuk toru też nie jest tam aż taki ostry.

Aleksandrów Kujawski
Aleksandrów Kujawski

Cezary Mirowski (2020-07-02 14:12:05)

Nie ma żadnego interesu. Autobusy K-PTS S.A. i Arrivy + dalekobieżne wożą niewielką liczbę pasażerów do uzdrowiska. Ciechocinek ma węzeł A1 i to przeważyło. 30 lat temu z Torunia jeździły całe rodziny, żeby spędzić dzień pod tężniami, w parku Zdrojowym a przede wszystkim na basenie solankowym, który był oblegany, ale chyba już 30 lat jest zamknięty i niszczeje. Do Ciechocinka jedzie się w niedzielę na kawę i wraca, albo jedzie dalej. 10 min. autostradą. Nie wiem czy to skandal, raczej znak czasu. PAD bym w to nie mieszał, bo Ciechocinek komunikacyjnie nie jest wykluczony. Arriva, która w Kuj.-Pom. obsługuje linie „niechciane” przez Regio, też się nie pali. Podobnie było z Wąbrzeźnem Miastem, gdzie na testach się skończyło. PKP nie ma szczęścia do prezesa jak Orlen czy Lot, ale największy dramat to tzw. struktury poziome, które dalej tkwią w komunie.

Aleksandrów Kujawski
Aleksandrów Kujawski

Cezary Mirowski (2020-07-02 13:29:19)

Wjazd od strony Ciechocinka/Włocławka https://www.bazakole… a jeszcze lepiej tu https://fotopolska.e… bardzo dobrze widać dwuskrzydłowy budynek mieszkalny przy obecnej ul. Wojska Polskiego 14, warsztaty (ul. WP nr 14A) i dawną parowozownię (ul. WP nr 12).

Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)
Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)

wasiukibic (2020-07-02 13:00:37)

Budynek widoczny z prawej strony to schronisko "Wojtek" w Szklarskiej Porębie, istnieje do dziś: https://fotopolska.e…

Obrzyca
Obrzyca

Prochiron (2020-07-02 10:12:44)

Zgadza się, miałem bardziej na myśli przypuszczenie graniczące z pewnością co do miejsca, które przedstawiają fotografie, czyli inny przystanek niż przypisany w bazie - Żegrze zamiast Obrzycy. Wczoraj podjechałem na miejsce, gdzie wg mapy znajdował się przystanek Obrzyca - zdjęcie jest w bazie. Ciężko powiedzieć coś więcej, bo śladów kolejowych raczej trudno się doszukać, chyba że coś kryje się w trawie, ale tak dociekliwie to nie sprawdzałem :)

Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)
Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)

Adolf Nowak de Piaskowski (2020-07-01 22:49:01)

Piękny obiekt, jak w Alpach.

| Dalej ==»

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...