OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w najstarszej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

12 września 2019 Po krótkiej przerwie wracamy z możliwością dodawania komentarzy. Ich zakres i sposób zamieszczania pozostaje jak dotychczas. Zmieniamy za to zasady zamieszczania nowych wpisów. Będą one podobne do umieszczania materiałów w galeriach. Komentować może każdy, zalogowany lub nie, z tym że wszystkie wpisy przed pojawieniem się na stronie będą przechodzić przez akceptację administratorów. Spowolni to wprawdzie proces publikacji, ale pozwoli zachować dużo wyższą jakość niż do tej pory.Mbr> Zapraszamy do ponownego komentowania materiałów!

05 września 2019 Wprowadzamy dwie innowacje do galerii. Pierwsza, to podział galerii na dwa główne działy – infrastrukturę i tabor. Nad zdjęciami można wybrać aktualny rodzaj widoku (infrastruktura, tabor lub oba). Na razie dostępna jest tylko taka podstawowa funkcjonalność, z czasem planujemy jej rozwój.
Druga, to możliwość podglądu swoich zdjęć, które zostały wysłane na serwer, ale jeszcze nie zatwierdzone przez redakcję.

19 sierpnia 2019 W związku z coraz niższym poziomem zarówno nadsyłanych materiałów jak i dyskusji, od dzisiejszego dnia wprowadzamy następujące zmiany:

  • Bezterminowo zawieszony zostaje dział komentarzy.
  • Liczba zdjęć przesyłanych do redakcji zostaje ograniczona do 10 na dobę.
  • Wszystkie zdjęcia trafiające do bazy, przed publikacją będą przechodzić akceptację redakcji. Przypominamy przy tym, że fakt pojawienia się zdjęcia w galerii nie oznacza, iż trafia ono tam na zawsze. Redakcja zastrzega sobie prawo do wycofywania i przywracania nadesłanych materiałów.

11 stycznia 2019 Jako że w Bazie pojawia się coraz więcej komentarzy, mających charakter wycieczek personalnych, od dnia dzisiejszego zawieszamy możliwość dodawania wpisów przez osoby niezalogowane. Ponadto wprowadzamy możliwość bezpośredniego kontaktu (przez formularz mailowy) z każdym komentującym. Przepraszamy za utrudnienia i liczymy na podniesienie jakości tego elementu strony.

6 października 2018 W związku z poważną zmianą sposobu dystrybucji mapy przez serwis Google (duże ograniczenie ilości darmowych wyświetleń przy jednoczesnym drastycznym podniesieniu cen za dodatkowe), od dzisiejszego dnia z naszej mapy znikają warstwy tego dostawcy.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Obiekty ostatnio skomentowane

Bielsko-Biała Główna – Cieszyn (– Český Těšín) (190/480)
Bielsko-Biała Główna – Cieszyn (– Český Těšín) (190/480)

Adolf Nowak de Piaskowski (2020-07-02 21:27:19)

Pociągi Kolei Śląskich znów wjeżdżają do Czech: https://stooq.pl/n/?… "Z udostępnionego przez niego rozkładu wynika, że do Bohumina znów dojeżdża sześć par pociągów KŚ w ciągu doby, do Cieszyna dziewięć par pociągów ČD, a do Zwardonia - pięć par pociągów ŽSR (ze Słowacji już od 26 czerwca br.)."

Nowy Targ
Nowy Targ

Stanisław Stanisław (2020-07-02 21:08:12)

Wieżę wodną stacji Nowy Targ wybudowano w latach 1898-99 r. i oddano do użytku wraz z uruchomieniem linii kolejowej z Chabówki do Zakopanego. W jej centralnej części zainstalowano stalowy, nitowany zbiornik o pojemności 50 m3. Wodę do zbiornika pompowano ze studni głębinowej. W roku 1904 kiedy Nowy Targ stał się stacją węzłową (w związku z oddaniem linii do Suchej Góry /obecnie Suchá Hora po stronie czeskiej/), wieża uległa modernizacji - podobnie jak teren całej stacji. Wybudowano wówczas m.in. dom mieszkalny dla pracowników kolei (wg. standardowego typu na kolejach c. k., określanego jako Typ 104) oraz parowozownię. W rozbudowanej wieży zamontowano pompy (przez co sam budynek stał się stacją wodną) oraz wybudowano wodociąg, dostarczający wodę (z trzech, położonych na terenie stacji studni głębinowych) także do żurawi i budynków stacyjnych. Kolejną innowacją było zamontowanie w wieży ogrzewania, w 1911 r., w tym istniejącego do chwili obecnej żeliwnego pieca węglowego. Pomimo elektryfikacji linii do Zakopanego (w 1975) wieża pełniła swoją funkcję do 1990 r. kiedy ostatecznie i oficjalnie zawieszono ruch na linii suchogórskiej. Warto w tym miejscu dodać, ze ruch pasażerski zwieszono już w 1981, a właściwie ograniczono do pierwszego przystanku na trasie, do Nowego Targu Fabrycznego. Ruch towarowy (prowadzony przez Ty2 z Chabówki) odbywał się do jesieni 1989 r., ale ostatnią wówczas, czynną na linii stacją, był Czarny Dunajec (do 1989 r do stacji Podczerwone tor był już rozebrany). Ruch osobowy do Nowego Targu Fabrycznego zawieszono w 1988 r. "Zrywanie" toru od Czarnego Dunajca w stronę Nowego Targu rozpoczęto 4 grudnia 1991 r "uśmiercając" tym samym całą linię suchogórską.... a wieża wodna w kolejnych latach ulegała stopniowej degradacji, aż do remontu w latach 2017-18.

Tułowice Sochaczewskie
Tułowice Sochaczewskie

Paweł (2020-07-02 21:05:00)

W jakim celu odnowiono budynek? Co w nim jest obecnie?

Wrocław Główny
Wrocław Główny

ACdVL (2020-07-02 20:20:01)

Z krasnalami wiąże się poniekąd historia "Pomarańczowej Alternatywy" i zapewne właśnie dlatego od czasu do czasu gdzieniegdzie można je spotkać. Jeden, jak widać, zapędził się aż na dworzec - pewno nad morze mu śpieszno.. :) A tak przy okazji historia Waldemara Fydrycha "Majora" i jego działalności jest bardzo ciekawa. Zachęcam do zerknięcia w jego dzieje, a także dzieje samej organizacji.

Wrocław Świebodzki – Wrocław Gądów (760)
Wrocław Świebodzki – Wrocław Gądów (760)

Tommt (2020-07-02 18:31:55)

Tor linii nr 760 jest rozebrany tylko na samym przejeździe oraz kilka metrów przed i za nim.

Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)
Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)

wasiukibic (2020-07-02 14:21:08)

Obraz przedstawia nieistniejącą w realnym świecie rzeczywistość, gdyż schronisko Dachsbaude znajdowało się około 100 m od nasypu kolejowego, a tutaj stoi niemal przy jego podnóżu. Łuk toru też nie jest tam aż taki ostry.

Aleksandrów Kujawski
Aleksandrów Kujawski

Cezary Mirowski (2020-07-02 14:12:05)

Nie ma żadnego interesu. Autobusy K-PTS S.A. i Arrivy + dalekobieżne wożą niewielką liczbę pasażerów do uzdrowiska. Ciechocinek ma węzeł A1 i to przeważyło. 30 lat temu z Torunia jeździły całe rodziny, żeby spędzić dzień pod tężniami, w parku Zdrojowym a przede wszystkim na basenie solankowym, który był oblegany, ale chyba już 30 lat jest zamknięty i niszczeje. Do Ciechocinka jedzie się w niedzielę na kawę i wraca, albo jedzie dalej. 10 min. autostradą. Nie wiem czy to skandal, raczej znak czasu. PAD bym w to nie mieszał, bo Ciechocinek komunikacyjnie nie jest wykluczony. Arriva, która w Kuj.-Pom. obsługuje linie „niechciane” przez Regio, też się nie pali. Podobnie było z Wąbrzeźnem Miastem, gdzie na testach się skończyło. PKP nie ma szczęścia do prezesa jak Orlen czy Lot, ale największy dramat to tzw. struktury poziome, które dalej tkwią w komunie.

Aleksandrów Kujawski
Aleksandrów Kujawski

Cezary Mirowski (2020-07-02 13:29:19)

Wjazd od strony Ciechocinka/Włocławka https://www.bazakole… a jeszcze lepiej tu https://fotopolska.e… bardzo dobrze widać dwuskrzydłowy budynek mieszkalny przy obecnej ul. Wojska Polskiego 14, warsztaty (ul. WP nr 14A) i dawną parowozownię (ul. WP nr 12).

Obrzyca
Obrzyca

Prochiron (2020-07-02 10:12:44)

Zgadza się, miałem bardziej na myśli przypuszczenie graniczące z pewnością co do miejsca, które przedstawiają fotografie, czyli inny przystanek niż przypisany w bazie - Żegrze zamiast Obrzycy. Wczoraj podjechałem na miejsce, gdzie wg mapy znajdował się przystanek Obrzyca - zdjęcie jest w bazie. Ciężko powiedzieć coś więcej, bo śladów kolejowych raczej trudno się doszukać, chyba że coś kryje się w trawie, ale tak dociekliwie to nie sprawdzałem :)

Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)
Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)

Adolf Nowak de Piaskowski (2020-07-01 22:49:01)

Piękny obiekt, jak w Alpach.

| Dalej ==»

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...