Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki EKD (d. 47) - źródła danych
Ostatnia zmiana: 2024-08-06 (opisy)
Skatalogowane źródła danych odnoszące się do tej linii
Jeśli w szczegółach występują skróty lub symbole, najechanie na nie kursorem, pokaże ich dokładniejszy opis.
data | typ | tytuł | Szczegóły |
---|---|---|---|
1928-10-01 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, zima 1928/1929 |
Pokaż tabele RJP » |
1929-05-01 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, lato 1929 |
Pokaż tabele RJP » |
1929-10-01 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, zima 1929/1930 |
Pokaż tabele RJP » |
1930-05-15 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, lato 1930 |
Pokaż tabele RJP » |
1931-10-04 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, zima 1931/1932 |
Pokaż tabele RJP » |
1933-05-15 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, lato 1933 |
Pokaż tabele RJP » |
1943-11-01 | Publiczne rozkłady jazdy | Generalne Gubernatorstwo, zima 1943/1944 |
Pokaż tabele RJP » |
1946-10-07 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, zima 1946/1947 |
Pokaż tabele RJP » |
1948-05-02 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, lato 1948 |
Pokaż tabele RJP » |
1948-10-03 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, zima 1948/1949 |
Pokaż tabele RJP » |
1950-05-14 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, lato 1950 |
Pokaż tabele RJP » |
1951-10-07 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, zima 1951/1952 |
Pokaż tabele RJP » |
1953-05-17 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, lato 1953 |
Pokaż tabele RJP » |
1953-10-04 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, zima 1953/1954 |
Pokaż tabele RJP » |
1954-10-03 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, zima 1954/1955 |
Pokaż tabele RJP » |
1955-10-02 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, zima 1955/1956 |
Pokaż tabele RJP » |
1957-06-02 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska 1957-1958 |
Pokaż tabele RJP » |
1958-09-28 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, zima 1958/1959 |
Pokaż tabele RJP » |
1960-05-29 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, lato 1960 |
Pokaż tabele RJP » |
1961-10-01 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, zima 1961/1962 |
Pokaż tabele RJP » |
1962-09-30 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, zima 1962/1963 |
Pokaż tabele RJP » |
1963-05-26 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, lato 1963 |
Pokaż tabele RJP » |
1964-05-31 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, lato 1964 |
Pokaż tabele RJP » |
1965-05-30 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska 1965-1966 |
Pokaż tabele RJP » |
1967-05-28 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, 1967-1968 |
Pokaż tabele RJP » |
1970-05-31 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, 1970-1971 |
Pokaż tabele RJP » |
1971-05-23 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska 1971-1972 |
Pokaż tabele RJP » |
1973-06-03 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska 1973-1974 |
Pokaż tabele RJP » |
1975-06-01 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska 1975-1976 |
Pokaż tabele RJP » |
1977-05-22 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, 1977-1978 |
Pokaż tabele RJP » |
1978-05-28 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, 1978-1979 |
Pokaż tabele RJP » |
1980-06-01 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska 1980-1981 |
Pokaż tabele RJP » |
1981-05-31 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska 1981-1982 |
Pokaż tabele RJP » |
1983-05-29 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska 1983-1984 |
Pokaż tabele RJP » |
1985-06-02 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska 1985-1986 |
Pokaż tabele RJP » |
1985-06-27 | Wykazy linii, punktów eksploatacyjnych, odległości taryfowych | D 29, wykaz Linii kolejowych | str. 12 : Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska |
1987-05-31 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska 1987-1988 |
Pokaż tabele RJP » |
1989-05-28 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska 1989-1990 |
Pokaż tabele RJP » |
1990-05-27 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska 1990-1991 |
Pokaż tabele RJP » |
1992-05-31 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, 1992-1993 |
Pokaż tabele RJP » |
1993-09-26 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, zima 1993/1994 |
Pokaż tabele RJP » |
1994-05-29 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, lato 1994 |
Pokaż tabele RJP » |
1995-05-28 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska 1995-1996 |
Pokaż tabele RJP » |
1997-06-01 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska 1997-1998 |
Pokaż tabele RJP » |
1998-05-24 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska 1998-1999 |
Pokaż tabele RJP » |
1999-05-30 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, 1999-2000 |
Pokaż tabele RJP » |
2000-05-28 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, 2000-2001 |
Pokaż tabele RJP » |
2007-01-01 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, 2007-2008 |
Pokaż tabele RJP » |
2010-11-01 | Publiczne rozkłady jazdy | Polska, 2010-2011 |
Pokaż tabele RJP » |
2014-02-07 | Wykazy linii, punktów eksploatacyjnych, odległości taryfowych | Wykaz posterunków ruchu i punktów ekspedycyjnych | str. 24 : Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Michał Górski
(2017-08-01 13:28:01)
http://zachodniemazo…
może kiedyś powstanie odcinek do mszczonowa :) -
#2
marcin_f
(2020-09-29 13:20:27)
Odcinek miejski w Grodzisku był jednotorowy, patrz „Załącznik do dokumentu koncesyjnego z dnia 3 października 1932 r. na budowę i eksploatację odgałęzień kolei elektrycznej Warszawa — Grodzisk do Włoch i Milanówka oraz przedłużenia jej do stacji P.K.P. Grodzisk” p. 1) https://polona.pl/it… oraz zdjęcia na stronie http://grodziszczani…
-
#3
(odp. na #1)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-24 01:44:08)
Powstanie tej linii było dużą duma dla II Rzeczypospolitej gdyż nawet w Berlinie elektryczna S-Bahn zaczęła się naprawdę organizować na szerszą skalę dopiero
w 1924 roku: https://www.stadtsch…
Istniała co prawda już tam od 01.12.1901 roku pierwsza podobna podmiejska linia (Berlin wtedy jeszcze nie był obecnym "Dużym Berlinem" https://de.wikipedia… ), najpierw parowa,
również w której jak i pózniej zastosowano III szynę elektryczną zamiast trakcji wiszącej od 4 lipca 1903 roku, ale był to krótszy odcinek doświadczalny o długości tylko 9 km od dworca Poczdamskiego podmiejskiego (Potsdamer Ring-/Vorortbahnhof) do Lichterfelde-Ost.
Była to linia tzw. "Anhalter Bahn", która prowadziła wzdłuż linii głównej Berlin–Halle od dworca Berlin Anhalt.
Tak wyglądały jej pociągi - jeszcze w stylu pruskim: https://de.wikipedia…#/media/Datei:Triebzug_2983+2032+2984_1904.jpg' target='_blank'>https://de.wikipedia…
Niewiele różniły się od tradycyjnych wagonów podmiejskich trakcji parowych z XIX wieku.
Linia została zelektryfikowana przez firmę UEG bardziej znaną jako AEG od 1904 roku, konkurencją Siemensa.
Przeciętny czas przejazdu tego odcinka po elektryfikacji skrócił się o 3 minuty w stosunku do "pary".
Dopiero w 1929 roku ta linia została włączona w system berlińskiej S-Bahn, wiązało się to ze zmiana napięcia z 550 do 750 V, nowym taborem i wymianą urządzeń elektrycznych liniowych.
Więcej na temat eksploatacji tej linii, po niemiecku: https://de.wikipedia…
Pierwsze kursy techniczne jednak w Berlinie kolei elektrycznych zaczęły się jednak w kwietniu 1900 roku na https://de.wikipedia…, czyli linii do Magdeburga przez Poczdam, na odcinku do Zehlendorf gdyż tutaj osobne tory podmiejskie uruchomione zostały wzdłuż magistrali głównej już 01.10.1891 roku.
Ruch elektryczny pasażerski pod napięciem 750 V i III szyna uruchomiono tu 01.08.1900 roku do 01.07.1902 roku na odcinku 12 km takim taborem:
https://de.wikipedia…
Ruch elektryczny był tu tak krótki ze względu na liczne problemy techniczne.
Obie te linie funkcjonowały o prąd stały.
III testowa linia o napięciu 6kV/25Hz, sieć górna, istniała w latach 1903-1904 na peryferiach Berlina:
https://de.wikipedia…
Doświadczenia z tej linii wykorzystano w S-bahn w Hamburgu gdzie regularny ruch "elektryczny", jednak mieszany z tradycyjnym, parowym, zaczął się 29.01.1908 roku na linii Altona - Hamburg o długości 17,5 km: https://de.wikipedia…
(obecnie, od 1940 roku 1.200 V i III szyna).
Jak więc widać nie mamy się czego wstydzić gdyż Niemcy pruskie przed I Wojną były II potęgą gospodarczą Świata po USA a mimo to było ich stać tylko na 2 krótkie odcinki linii elektrycznych w sumie krótsze niż nasza EKD.
My taki poziom rozwoju gospodarczego osiągnęliśmy dopiero pod koniec l. 70 - tych XX wieku czyli praktycznie 100 lat pózniej a mimo to rozwój sieci kolei elektrycznych postępował równolegle z tym co i na zachodzie Europy.
Dla porównania, Hamburg dopiero przed I Wojną przekroczył 1 milion mieszkańców, Warszawa ok. 1924 roku, Berlin 2 miliony (jednak taki jak znamy dzisiaj istnieje dopiero od 1920 roku) a Wroclaw (Breslau) ok. 450.000 w tym czasie.
"Cudze chwalicie, swego nie znacie". -
#4
(odp. na #1)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-24 13:06:14)
https://de.wikipedia…
Pełny referat na temat początków kolei elektrycznych podmiejskich: https://nspap.livejo… -
#5
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-12-24 21:55:28)
Niestety ale nigdzie nie udało mi się znalezć zdjęć z okresu przejściowego czyli lat 1963 - 1975 kiedy pociągi z ul. Szczęśliwickiej kierowały się już do wykopu przed przystankiem Ochota.
Ciekawe jak wyglądał wówczas ten rejon, dzisiaj zabudowany wieżowcami na tej małej przestrzeni między Alejami a wykopem.
https://goo.gl/maps/…
Gdy byłem pierwszy raz w życiu w stolicy w 1976 roku to stare tory, już bez trakcji, ciągle były w ul. Szczęśliwickiej.
Szkoda że gdy budowano ten ostatni odcinek w czasach Gomułki nie pomyślano by choć "przeżucić" przystanek końcowy 250 metrów dalej, za dzisiejszą ul. Jana Pawła.
Znajdował by się wtedy na południowej krawędzi dzisiejszego Dworca Centralnego o którym nikt wtedy nie myślał nawet.
Dałoby to wtedy krótszą drogę przesiadki na dzisiejszy przystanek tramwajowy "Dworzec Centralny 08", peronów dalekobieżnych obecnego Dworca Centralnego dzisiaj, a wówczas tylko 120 metrów do zejścia na perony przystanku W. Sródmieście. -
#6
(odp. na #1)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-05-01 15:09:04)
"Warszawska Kolei Dojazdowa poinformowała, że od 1 maja przywrócony zostaje ruch pociągów pasażerskich bez ograniczeń na całej relacji Grodzisk Mazowiecki Radońska - Warszawa Śródmieście WKD.
W związku z kolejnym etapem robót przy budowie drugiego toru na odcinku Podkowa Leśna Główna - Grodzisk Mazowiecki Radońska od 1 maja (poniedziałek) do 7 maja (niedziela) na linii WKD obowiązywać będzie zmieniony, specjalny rozkład jazdy pociągów i zastępczej komunikacji autobusowej.
W dalszym ciągu zamknięta dla ruchu pociągów pozostaje linia kolejowa do Milanówka. Na odcinku Podkowa Leśna Główna - Milanówek Grudów kursuje zastępcza komunikacja autobusowa - linia ZA12. WKD informuje, że od 1 maja zmieniają się wybrane godziny odjazdów."
https://stooq.pl/n/?… -
#7
MSzkl
(2023-12-30 09:09:19)
Inwestycja zakończona, w przebiegu linii do dorysowania drugi tor :-)
https://www.wkd.com.…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki EKD (d. 47)