Gniezno
Ostatnia zmiana: 2025-05-03
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Linią w kierunku Wrześni, Jarocina, Oleśnicy, i Wroclawia kursują pociągi towarowe i osobowe (również pospieszne do Wroclawia omijające Poznań krótszą trasą). Od 2005 roku z inicjatywy Urzędu Marszalkowskiego w Poznaniu kursuje "szynobus" do Leszna przez Wrześnię i Jarocin. Linia wąskotorowa do Anastazewa rozpoczyna się na niezależnej stacji czolowej. (info: 2005-03-15) Do końca lat 90-tych XX wieku jedna z większych stacji węzlowych w Polsce. Sklada się z dworca osobowego (lokalizacja: centrum miasta - ruch lokalny, miedzyreginalny i międzymarodowy), stacji towarowej, stacji rozrządowej, Zakladu Taboru (dwie lokomotywownie, obecnie w likwidacji). Część torów postojowych rozebrano. Na poludniowy-wschód ponad 100 ha terenów przeznaczonych pod przemysl, cala poludniowa okolica stacji to jedna, wielka dzielnica przemyslowa. Jest więc możliwość rozwoju kolejowego transportu towarowego. Dworzec osobowy bardzo czysty, zadbany. Od polowy lat 80-tych dwa gruntowne remonty, ostatni w 1996 roku. Kilka kas biletowych, punkty handlowe, restauracja, poczekalnia. Obok duży Dworzec Autobusowy i węzel komunikacji miejskiej. (info: M. S, 2005-03-15) Stacja Gniezno wyposażona jest w semafory świetlne i kształtowe. (info: M. S, 2006-05-15) info: od 1 listopada 2009 zamknięto restaurację, od 1 grudnia 2009 kasy biletowe czynne tylko w godz. 5-21:00, od stycznia 2010 dworzec PKP będzie całkowicie zamknięty w nocy, w godz 23-4, (info: Sławek, 2009-12-14)Stacja posiada 3 perony główne [1,2,3] oraz jeden peron pomocniczy, jednokrawedziowy, czołowy - nieużywany w ruchu liniowym - [1a]. Perony posiadają łącznie 6 krawędzi. Peron [1a] jest przedłużeniem peronu [1], podobnie jak kilka peronów na stacji Poznań Główny. Peron [1a] nie jest obecnie używany [obsługiwał linie do Skoków] jednak jest wyposażony i utrzymywany przez PKP jak pozostałe perony - posiada miedzy innymi podświetlany kaseton informacyjny z napisem "GNIEZNO Peron 1a" oraz sterowana automatycznie tablice informacyjna odjazdów pociągów. Peron [1a] posiada tez nawierzchnie i linie bezpieczeństwa, podobnie jak pozostałe perony. (info: combichrist, 19-04-2010) W 2011 roku węzeł kolejowy "Gniezno" praktycznie przestał istnieć. Po likwidacji przez Wielkopolski Urząd Marszałkowski ostatnich połączeń na linii do Wrześni, dawny osobowy dworzec kolejowy zmienił się w prowincjonalny przystanek na linii z Poznania do Inowrocławia. Dworzec towarowy nie działa od dawna. Zakłady Taboru nie istnieją. PKP rozebrało 3 z 6 grup torów. Przeznaczono do likwidacji kolejną grupe torów rozrządowo - postojowych w południowej części kompleksu. Miasto Gniezno pracuje nad sporządzeniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego terenów zdewastowaanych przez PKP - mają być przekazane samorządowi za długi. (info: avalon, 19-12-2011) PKP kończy rozbierać kolejną grupę torów stacji rozrządowej, stacja towarowa juz nie istnieje, zakład taboru jest zdewastowany i czeka go rozbiórka lub sprzedaż pod inne cele. Pierwszy raz w historii zlikwidowano połączenia osobowe w kierunku Wrześni. Linia w kierunku Wrzesni i Jarocina jest używana sporadycznie przez składy towarowe. Czynnych jest już tylko kilka torów postojowych dla składów towarowych. Używane sa tylko dwa perony. (info: avalon, 26-02-2013) Opis infrastruktury: Perony na stacji Gniezno: 1: "Peron 1" - Jednokrawędziowy, przylegający do budynku dworcowego. Wiata nad peronem, kasetony informacyjne, krzesełka dla podróżnych. Obsługiwał ruch osobowy w kierunku Nakła n/Notecią, obecnie w kierunku Poznania. 2: "Peron 1a" - Jednokrawędziowy, przedłużenie peronu 1. Obsługiwał pociągi w kierunku Sławy Wlkp. Obecnie używany sporadycznie. 3: "Peron 2" - Dwukrawędziowy peron międzytorowy. Wiata nad peronem, kasetony informacyjne, krzesełka dla podróżnych. Obsługuje większość pociągów w kierunku Poznania, Wrocławia, Torunia, Bydgoszczy, Olsztyna, Ełku oraz międzynarodowe do Berlina Licht. i Kaliningradu. Biuro Dyżurnego Ruchu. 4: "Peron 3" - Dwukrawędziowy peron międzytorowy. Wiata nad peronem, kasetony informacyjne, krzesełka dla podróżnych. Obsługuje większość pociągów w kierunku Wrześni, Jarocina oraz Leszna. Biuro Dyżurnego Ruchu. Perony 1, 2, 3 łączy tunel zaczynający się pod wiatą peronu 1. Na każdym peronie dwustronne wyjścia z tunelu. (info: M. S, 2006-05-15) Większość torów postojowych, manewrowych i rozrządowych jest obecnie używana tylko sporadycznie. Wiele z nich zostało już rozebranych - niegdyś duża stacja Gniezno zmienia się w zapyziały przystanek kolejowy. (info: combichrist, 19-04-2010) Pozostałe tory rozrządowe i postojowe służą już tylko jako składowisko złomu. Są przeznaczone do rozbiórki. (info: avalon, 19-12-2011) Opis budynków: Tzw "lokomotywownia" Zakladu Taboru PKP została zamknięta ostatecznie w 2009 roku - od tego czasu budynki tego zespołu naprawczego zmieniają się w ruinę. Być możne na miejscu dawnego ZT powstanie centrum handlowe. (info: combichrist, 19-04-2010) PKP porzuciła większość istniejących budynków co miało wpływ na ich późniejszą dewastacje. Budynek poczekalni przystanku osobowego podobno ma być odnowiony. Kasa czynna tylko w ciągu dnia. (info: avalon, 19-12-2011) PKP rozpoczyna remont budynku stacji kolejowej. Z dokumentacji dostępnej na stronie PKP wynika, że większą cześć dawnej stacji kolejowej przejmie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gnieźnie. Poczekalnia, wc, kiosk i kasa biletowa kolejowego przystanku osobowego będą się mieściły w jednym pomieszczeniu które jest teraz używane jako poczekalnia. (info: avalon, 26-02-2013) W latach 70 XIX wieku planowano budowę linii z Gniezna do Bydgoszczy przez Barcin i Łabiszyn która łączyłaby się z torami Inowrocław - Bydgoszcz w okolicach podbydgoskiej Zielonki. Ostatecznie jednak zbudowano tory do Chojnic przez Nakło. Dworzec został wyremontowany w 2015 roku. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | wielkopolskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | nieużywana zdewastowana | |
zadaszenie peronów: | wiaty nad peronami | |
semafory: | świetlne i kształtowe | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Gn Gn1 zlikwidowana Gn2 Gn11 Gn12 GnA GnB GnC Gpd zlikwidowana |
|
wieża wodna: |
Wieża wodna stoi pomiędzy dwoma lokomotywowniami przy ul. Składowej, - podobna wieża wodna istnieje na stacji w Chełmży, (info: Bolesław Wojtyniak, 15-05-2013). Okrągła wieża wybudowana została około 1905r. jako odpowiedź na gwałtowny wzrost zapotrzebowania na wodę gdy wydajność dwóch poprzednich była niewystarczająca. Posiada zbiornik wodny o pojemności 300m3. Pierwsza, kwadratowa wieża wodna stała na północny-wschód od powyższej. Wybudowana była ok. 1874r., a rozebrana ok.1905r. Około 1888r. na wschód od budynku dworca wybudowano oktagonalną wieże z dwoma zbiornikami po 35m3 każda. Prawdopodobnie początkowo zbiorniki znajdowały się na drugim piętrze; potem dobudowano trzecie i tam przeniesiono zbiorniki. Obecnie brak trzeciego piętra, a obiekt pełni inne funkcje. (info Przemysław Warczyński, 2020-06-11) (okrągła) jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany (ośmiokątna) jest, stan zewnętrzny dobry (brak górnego piętra), wewnętrzny - nierozpoznany |
|
perony: |
Perony: 4 Krawędzie peronowe: 6 |
|
kody: |
EPA:5100026 HAFAS:5100013 IBNR:45 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
160,056 | Oleśnica – Chojnice (281) | ||
44,699 | Poznań Wschód – Skandawa – (Żeleznodorożnyj) (353/599) | ||
Gniezno – Anastazewo | |||
Gniezno – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
- #1 Maciej (2019-07-15 10:18:57)
-
#2
Darek Nowak
(2020-02-24 11:38:52)
Stacja Gniezno to praktycznie przystanek końcowy dla Kolei Wielkopolskich choć stają tu również TLK do Olsztyna i Gdyni.
Na torach bocznych bardzo mało towarów, już więcej jest w Inowrocławiu.
1.200 metrów na wschód od dworca, kosztem 36 mln przebudowano przejazd Pod 3 Torami: https://goo.gl/maps/…
Było to możliwe po likwidacji jednej z grup torowych na wschodzie stacji: https://tenpoznan.pl… -
#3
(odp. na #2)
Darek Nowak
(2020-04-10 23:11:42)
Zobaczcie jak sypią się KW na relacji Mogilno/Gniezno-Poznań.
https://koleje-wielk…
Zostało tylko 7 kursów z tego tylko 4 codziennie.
Wypadło aż 10 kursów czyli 60%.
Sytuacje ratuje 9 kursów Polregio z Bydgoszczy i Torunia. - #4 wasiukibic (2021-05-05 20:07:47)
-
#5
(odp. na #3)
Piłsudski II.NBK
(2022-12-01 21:52:10)
Kolejne duże zmiany na szlaku od 11 XII22.
W praktyce szlak Poznań - Mogilno zostanie pozbawiony obsługi przez PR oprócz 2 par: 1 do Ina i druga do Torunia.
Znikają w ten sposób bezpośrednie połączenia do Bydgoszczy i Torunia, oprócz jednego.
Do Bydgoszczy w czasie jak teraz będzie można dojechać z 3 przesiadkami, tylko jednym kursem popołudniu, tylko w dni robocze.
Z Bydgoszczy w soboty będzie, paradoksalnie, 1 bezpośrednie połączenie.
Do Bydgoszczy trzeba będzie teraz jeździć przez Piłę, a np. do Włocławka, przez Kutno.
Do Torunia dodatkowo 2 przesiadkowe, ale też tylko w dni robocze, podobnie z powrotem.
Za Prusaków Kujawy i Wielkopolska były jedną prowincją a teraz podział.
Pozostaje liczyć na promocje IC ale najlepiej kupować wtedy bilet z tygodniowym wyprzedzeniem by dostać duża zniżka. -
#6
(odp. na #5)
Prochiron
(2022-12-02 07:56:48)
Ocipieli? Czy ma to jakieś uzasadnienie ekonomiczne? Pociąg PR z Bydzi do Poznania zawsze miał dobrą frekwencję.
-
#7
(odp. na #6)
Piłsudski II.NBK
(2022-12-02 20:03:57)
Pewnie ma to związek z rozwojem PKM: https://epoznan.pl/n…
Od nowego rozkładu PKM będzie miało dużo więcej kursów do Gniezna i Mogilna (7).
Gdy jechałem do Bydgoszczy 11:37, to za Gnieznem było już mało pacjentów, a z Mogilna do Ina w ogóle pusto.
Tak samo z Torunia; 13:05 wsiadło ok 30 osób, a w Inie kolejne tyle na Poznań.
W Gnieźnie już full, ale dużo wysiadło w Pobiedziskach.
Największe znaczenie mają krótkie relacje metropolitalne, podmiejskie.
Myslę że podobnie jest we Wrocku.
Na dłuższe relacje IC stąd ostatnie promocje biletowe.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Gniezno