OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Bielawa Zachodnia – Radków (318/327)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-09-08 (przebieg)

[Pokaż/ukryj więcej elementów]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
0,000 29
 
   
  Kamieniczki   (D)
2,218 26
 
   
  Bielawa Nowa   (D)
3,760 25
 
   
  Ostroszowice   (D)
6,780 22
 
   
  Grodziszcze   (D)
9,668 19
 
   
  Jemna   (D)
13,332 16
 
   
  Srebrna Góra   (D)
15,460 13
 
    4,000
 
    7,000
 
   
  Wolibórz   (D)
9,000
 
    -3,103
 
    0,000
 
    1,893
 
   
5,101
 
    2,401
 
    4,930
 
   
  Ratno Górne   (D)
6,351
 
   
  Radków   (D)
9,424
Obraz
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #95 (odp. na #94) wasiukibic (2025-09-03 10:20:05)
    Remont dwóch potężnych, ceglanych wiaduktów pod ruch pociągów kosztowałby krocie. Strzelam, że z dychę za jeden. Poza tym stromy podjazd i kłopoty w prowadzeniu ruchu jesienią i zimą. Tam są głębokie wąwozy, gdzie niekiedy zimą śniegu jest po pas; nie wiem czy DSDiK jest gotowe na prowadzenie ruchu na takiej linii.
  • #96 Błażej Kopka (2025-09-03 11:43:54)
    One się nie nadają do remontu - od tego trzeba zacząć. Zostały źle zaprojektowane. Działki, na których leżą wiadukty, nie są wyodrębnione jako dawna linia kolejowa i nie należą do województwa, więc nie ma się co zastanawiać, co by tu zrobiło DSDiK, bo nie ma z tymi terenami nic wspólnego.
  • #97 Mszkl (2025-09-11 10:57:19)
    Mam pytanie do Was w sumie czystko akademickie, będę wdzięczny za odpowiedź. Dotyczy założenia, że są pieniądze na odbudowę linii, uporządkowana własność gruntów itd. Mianowicie: na jakim odcinku linia po odbudowie mogłaby funkcjonować jako klasyczna kolej adhezyjna tj. niezębata, obsługiwana przez już posiadany tabor KD. Czyli gdzie profil linii by na to pozwalał?
    - Nowa Ruda Słupiec - Dzikowiec?
    - Nowa Ruda Słupiec - Wolibórz?
    - Srebrna Góra - Wolibórz?
    Czy po złości akurat tylko "izolowany" odcinek Dzikowiec - Wolibórz?
  • #98 Błażej Kopka (2025-09-11 16:19:41)
    Chyba nie da się tak teoretyzować. Ponieważ nie byłby to remont istniejącej linii, tylko budowa od podstaw, to z uwagi na obszar przebiegu linii (N2000), należałoby IMHO zaprojektować przynajmniej kilka (3?) wariantów przebiegu - nie tylko taki, który kiedyś tu istniał. Być może byłoby to nawet niezbędne z uwagi na wiadukty, które i tak do remontu pod ruch kolejowy się nie nadają, a zabytkami są. Jakie uzyskano by wtedy profile, trudno zakładać. Obecne nachylenia sięgają 60 promili. Czy SZT Pesy dałyby tyle radę? Nie wiem, czy producent w ogóle to wyliczał i robił takie założenia, więc trzeba by pewnie sprawdzić empirycznie. Inna sprawa to utrzymanie przejezdności typowo górskiej linii w sezonie jesienno-zimowym. Zawsze można pomyśleć o tunelu skoro fantazjujemy w oderwaniu od realiów finansowych. Bo potem to już z górki - przebudowa Ścinawki, żeby nie kolidować z peelką i można na pielgrzymki dalej w stronę Radkowa jeździć :) Innymi słowy - w dalekiej przyszłości bardziej realne jest udrożnienie Radkowa i kursy z Kłodzka powiedzmy.
  • #99 Mszkl (2025-09-12 09:44:26)
    Dziękuję za wyczerpujący komentarz. Jak zaznaczyłem - pytam "akademicko" :-) I doprecyzuję, że bardziej miałem na myśli odbudowę w obecnym śladzie, w obecnych (tj. dotyczących starotorza) nieweletach i łukach itp. Że na to są pieniądze, a nie na nowe dodatkowe budowle inżynierskie. Przyjmuje się chyba, że 30-40 promili to maks dla kolei niezębatej tak technicznie, 25 promili w Polsce wg. przepisów dla kolei pasażerskiej nowobudowanej. Odcinek Nowa Ruda Słupiec - Dzikowiec dałby radę wobec tego? Jest trudniejszy niż podjazd do Karpacza?
  • #100 Błażej Kopka (2025-09-13 17:09:02)
    Nigdzie nie ma tam nachyleń większych niż w Karpaczu z tego, co kojarzę (czyli ponad 40), natomiast na wysokości wiaduktów Srebnogórskich jest wspomniane 60 ZTCW, przy czym jeśli założyć, że potwierdziłoby się założenie, które miało leżeć u podstaw zamknięcia linii, że wiadukty te zbudowano wadliwie, to ich współczesna przebudowa mogłaby się okazać zbyt kłopotliwa, o ile w ogóle możliwa - nawet teoretyzując. Również pozostawienie wjazdu kieszeniowego do Woliborza to chyba nie byłoby najlepsze rozwiązanie. Zatem nawet tylko teoretyzując dość trudno przyjmować założenie, że biegła by w całości starym śladem. Kiedyś w necie ktoś prowadził profile większości (jak nie wszystkich) LK, ale niestety znikło to.
  • #101 Mszkl (2025-09-15 08:36:57)
    ad 100# Ponownie dziękuję za komentarz.
  • #102 (odp. na #100) Trapp (2025-09-17 09:18:04)
    Max do Karpacza, to 51 promili na 120m; Srebrna Góra dobijała do 60-ciu i z tego co pamiętam, w jednej z publikacji dotyczącej tej kolei, był alternatywny plan poprowadzenie tej trasy (mega krętej) nieco bardziej na południe - bez zębatki i z "wyjazdem" w okolicach Żdanowa, ale ostatecznie zdecydowali inaczej.
  • #103 Ksawery Jakubek (2025-09-22 21:37:59)
    p.Błażeju Chodzi panu o to, że działek wyznaczonych gdzie dokładnie. Od N.R. Słupca do Woliborza na 100% są wyznaczone. Od Woliborza do Srebrnej Góry Twierdzy również są wyznaczone, lecz z (2?) fragmentami brakującymi. Dopiero od Srebrnej Góry do Twierdzy jest praktycznie 0 wydzielonych działek. Komentarz tylko do klaryfikacji (i informacjach o wyznaczonych działkach :p)
  • #104 Błażej Kopka (2025-09-23 13:29:36)
    Tak - chodzi o działki od okolic Twierdzy do stacji w SG, czyli na wysokości słynnych wiaduktów srebnogórskich. Na pozostałym odcinku są wydzielone, ale nie wszędzie tam gdzie są nawet wydzielone, mają status byłej linii kolejowej, w związku z tym nie należą ani do PKP, ani tym bardziej do DSDiK. Poza tym na części tych działek nakładają się więcej niż jedna formy ochrony środowiskowej.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Bielawa Zachodnia – Radków (318/327)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...