(niem. Bad Warmbrunn, po wojnie Cieplice Śląskie Zdrój)
powiat grodzki Jelenia Góra (DJM)
Stacja w 5,290 km linii Jelenia Góra Jakuszyce. Do roku 1975 nazywała się Cieplice Śląskie Zdrój. Potem zrobiono z Jeleniej Góry miasto wojewódzkie i musiała się ona szybko rozbudować :-).
Budynek stacji w Cieplicach (13.09.1999).
Teraz już wiem, po co tyle żelastwa do jednego druta. (13.09.1999)
Z tym drutem to było tak:
Początkowo myślałem, że to jeszcze poniemieckie bramki. Jednak okazało się, że nie. Niemcy wieszali drut o metr wyżej (6,5 m), a bramki miały nieco inne (lżejsze) poprzeczki. Wystarczy popatrzeć na zdjęcia z Jakuszyc, Lubawki czy Mieroszowa. Te bramki zostały wykonane w latach osiemdziesiątych, kiedy jeszcze plany PKP były bardzo rozległe i szerokie. (Ponowną elektryfikację tej linii zakończono w 1986 roku.) Niestety już wkrótce skończyło się. Jak się ostatnio dowiedziałem z listu od pana Bernarda Rogozińskiego:
Otóż pozostałe istniejące tam tory główne zasadnicze również miały
sieć, lecz po zamknięciu stacji sukcesywnie zostały jej pozbawione. Dziś
wygląda to zabawnie.
Historia zamykania stacji Jelenia Góra Cieplice: 10.05.1990 były plany
przebudowy urządzeń SRK przeniesienie ich z Ogorzelca (wtedy już
zamkniętego). W styczniu 1993 roku (wg pisma D4-522/57/14/95) wyłączono tory:
5, 7, 9, 13, rozjazdy: 2, 3, 8, 10, 13, 18, 19, 101. W 1993 był już gotowy
telegram P7d/48/93 o zamknięciu od 01.12.1993 Jelenia Góra Sobieszów
(zamiast Cieplic). Głównym powodem zamknięcia Cieplic były bardzo stare
urządzenia SRK. Telegramem P7d–20/95 z dnia 02.03.1995 st. J.G. Cieplice
została od dnia 06.03.1995 zamknięta. Numery telegramów dotyczą Dolnośląskiej
DOKP we Wrocławiu. Historii demontażu sieci nie posiadam.
Swoją drogą kiedy przymierzałem się do tego drugiego zdjęcia spotkała mnie ciekawa przygoda. Chyba z kasy, wyskoczyła jakaś pani pytając mnie o zezwolenie na robienie zdjęć. Zdarzyło mi się to po raz pierwszy, a parę stacji już obfotografowałem. Kiedy jej wyjechałem z zarządzeniem Ministra Komunikacji z 1990 roku z miejsca dała mi spokój. Wniosek, iż niektórzy pracownicy molocha jeszcze nie znają przepisów wydanych dziewięć lat wcześniej.
Widok ogólny Cieplic. Na pierwszym planie stacja kolejowa. Widokówka wysłana z Cieplic do Świdnicy 20 czerwca 1912 roku.