Układ osi: | 1'D1' |
Napęd: | 2 cylindry, para przegrzana |
Rozstaw szyn: | 1435 mm |
Użytkownik: | PKP |
Kraj: | Polska |
Producent: | Chrzanów, Poznań |
Do obsługi ruchu podmiejskiego koleje DR i DB używały parowozów o układzie osi 1'D2', kolej CSD zamówiła maszyny trzycylindrowe o układzie osi 2'D2', PKP natomiast zapotrzebowała lżejsze tendrzaki z silnikiem bliźniaczym o układzie osi 1'D1', z podobnym naciskiem osi, ale o znacznie mniejszych parametrach.
Parowozy dostarczane przez dwie fabryki miały klasyczny kocioł spawany, rury cyrkulacyjne w skrzyn paleniskowej i ruchomy ruszt. W belkowej ostoi z przodu i z tyłu były umieszczone wózki KraussaHelmholtza. Osią napędną była trzecia oś wiązana. Zewnętrzny rozrząd Heusingera. Skrzynie na zapasy wody były z boków i z tyłu parowozu. Trochę niezwykły kształt nadawały parowozowi kominowe odchylacze dymu i skośna czołowa ściana budki.
W latach 19501957 wyprodukowano 209 parowozów serii TKt48 (Chrzanów 115, Poznań 94). Uszatki, jak popularnie nazywano maszyny tej serii, szybko ruszały z miejsca, nadawały się do ruchu wahadłowego bez obracania na stacjach końcowych. Pracowały na liniach górskich w Tatrach i Karkonoszach pokonując wzniesienia do 25 promili. Parowozy serii TKt48 są eksploatowane na PKP do dnia dzisiejszego.
Seria TKt48 jest jedyną swego rodzaju konstrukcją tendrzaka dość duży nacisk osi, mniejsza wydajność kotła i moc silnika. Podobny parowóz kolei DR (seria 86) miał nacisk osi 15 t, kolei CSD (seria 433.0) tylko 13 t przy porównywalnych parametrach.
Sześć maszyn tej serii wyeksportowano do Albanii.
Długość całkowita | 14.140 mm |
Stały rozstaw osi | 1700 mm |
Całkowita powierzchnia ogrzewalna | 123 m2 |
Powierzchnia rusztu | 3 m2 |
Nadciśnienie pary w kotle | 16 atm |
Średnica cylindrów × skok tłoków | 500 × 700 mm |
Średnica kół napędnych | 1450 m |
Masa służbowa | 98 t |
Największy nacisk osi | 16,8 t |