Świat kolei 7/2001 str. 2627
Była to jedna z tych krótkich, prywatnych linii, których zadaniem było łączenie funkcji bocznicy towarowej z tramwajem, zapewniającym komunikację między miastem a stacją kolei państwowej. Upadek lokalnej samorządności i konkurencja samochodów skazały ją na zagładę. Co zostało z tej interesującej kolejki po z górą 30 latach od likwidacji?
Średniowieczne miasto Środa Śląska zostało zlokalizowane na wzniesieniu
terenu, w sposób charakterystyczny dla starych osad, wynikający ze względów
obronnych. Przy budowie linii Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej z Wrocławia przez
Legnicę do Frankfurtu nad Odrą tory poprowadzono bliżej doliny Odry, w terenie
bardziej płaskim, dążąc jednocześnie do najkorzystniejszego zbliżenia się do
portu rzecznego w odległych o 10 km od Środy Malczycach. Z tego względu miasto,
położone 10 m wyżej niż trasowana linia, pozostało na uboczu, 4 km w bok od
stacji. Z pewnością utrudniało to jego rozwój gospodarczy, ale do budowy
połączenia kolejowego przez lata nie doszło, być może z powodu stosunkowo
korzystnej sieci drogowej. Dopiero gdy w czasach kryzysu gospodarczego w ramach
tzw. pomocy wschodniej przeznaczono specjalne fundusze na rozwój linii
lokalnych, miasto Środa Śląska postarało się o koncesję na budowę własnej,
normalnotorowej kolejki (Kleinbahn). Prace budowlane, prowadzone
przez wrocławską firmę Smoschewer & Co., specjalizującą się m.
in. w kolejkach polowych, trwały aż 4 lata. Linię otwarto 26.07.1926 r. Ruch
pasażerski był obsługiwany przez trzy 4osiowe wagony motorowe firmy DWK z
Kilonii o oryginalnej, nowoczesnej sylwetce (opływowo ścięte i pochylone ściany
czołowe). Oprócz nich spółka Kolejka Średzka S. A. posiadała 1 wagon osobowy, 1
bagażowy, 2 towarowe i parowóz. Przewozy towarowe były jednak niewielkie i
wynosiły 1020 tys. ton rocznie.
Rozkład jazdy był dostosowany do przyjazdów kolei państwowej i zawierał do 16 par połączeń na dobę. Roczne przewozy dochodziły do 175 tys. osób. W kryzysowych latach 30tych spadły do ok. 100 tys. osób i widocznie nie gwarantowały rentowności, gdyż wagony motorowe sprzedano i od 04.11.1936 r. wprowadzono komunikację autobusową. parowóz obsługiwał ruch towarowy, w czasie II wojny światowej również pociągi mieszane w dni świąteczne, ale tylko do stacji Środa Śląska Miejska [wg. 1].
Po wojnie ruch pociągów pasażerskich wznowiono dopiero od października 1949 r. (wcześniej kursowały autobusy PKS). Przewozy pasażerskie zawieszono w 1966 r. na ówczesnej, pierwszej fali likwidacji linii lokalnych, a decyzję o rozbiórce wydano z datą 22.08.1968 r.
Michał Jerczyński
Kolejka Średzka nie posiadała na stacji kolei państwowej Środa Śląska
własnego dworca, a jedynie mijankę w pobliżu obecnego budynku dawnej pompowni i
wieży ciśnień z połowy XIX w. (oraz prawdopodobnie własny magazyn towarowy obok
dworca [2]). Starotorzem biegnącym w pewnej odległości od torów stacyjnych
wychodzimy ze Środy Śląskiej w kierunku Malczyc. Po lewej stronie mijamy
zachowany słupek hektometrowy ze słabo widocznymi cyframi 0 i 2 (km 0,2).
Chwilę potem torowisko skręca w lewo w kierunku rzeczki, którą pokonujemy po
dwuprzęsłowym, belkowym moście. Konstrukcja jest skręcana na śruby jak w
mostach prowizorycznych, przyczółki i filar są betonowe. Z prawej strony widać
podobny most dla rozebranego toru bocznicowego, ale z oryginalnymi, betonowymi
dźwigarami. Ogrodzenie zakładów, do których prowadziła bocznica, częściowo
ustawiono na nasypie kolejki, skręcającym ciągle szerokim łukiem w lewo, Nieco
dalej starotorze urywa się, a my musimy ominąć zbudowaną na nim rozdzielnię
energetyczną. Dalej tory skręcały w prawo, ale ten fragment linii już
zamieniono w orne pole. Jej ślad odnajdujemy dopiero wzdłuż drogi Szczepanów
Środa Ślaska. Starotorze biegnie wzdłuż niej, lekko skręcając to w prawo, to w
lewo. Po drodze pokonujemy wykopany w poprzek rów i wkraczamy w płytki przekop,
za skrzyżowaniem z polną drogą na krótko oddalamy się nieco od szosy. Przy
zabudowaniach szosa ponownie przybliża się i tu niegdyś znajdował się
przystanek Feldschlößchen. Niestety, nie ma po nim żadnego śladu.
Przeciąwszy drogę do wsi Jastrzębie musimy pokonać kolejną przeszkodę głęboki
rów, wykopany skosem przez torowisko. brakuje tu sporego odcinka linii. Na jej
trasę wkraczamy nieco dalej, między domami a działkami warzywnymi. Zaczyna się
miasto i ślady linii są coraz bardziej zatarte: nowe bruki, magazyny, dalej
stacji benzynowa, położona już na terenie dawnej stacji kolejowej Środa Śląska
Miejska. Zachował się tu dworzec przebudowany na budynek mieszkalny, obok w
oryginalnym stanie magazyn. Kilkanaście metrów od dworca wznosi się
trzystanowiskowa, prostokątna lokomotywownia z czerwonej cegły. Część ściany
jest jednak przemurowana pustakami, widocznie zawaliła się w tym miejscu.
Lokomotywownia jest obrośnięta nowymi dobudówkami, również bramy wjazdowe
noszą ślady przeróbek. Z terenu stacji tory biegły niegdyś 700 m dalej, nieco
pod górę, ulicą Legnicką aż do samego rynku, ale po tym odcinku nie pozostał
niestety żaden ślad. Drewniany poczekalnia zniknęła prawdopodobnie już w 1945
r. Aby zaliczyć całą trasę kończym wszakże naszą wyprawę pod ratuszem.
Sławomir Fedorowicz
Fot. S. Fedorowicz (14.10.1999)
[1] Bufe S.: Eisenbahnen in Schlesien, Egglham 1989.
[2] Dost P.: Die privateisenbahnen und Kleinbahnen Schlesiens, w: Böttchers kleine Eisenbhnschriften, zeszyt 3, Dortmund 1970.
[3] Handbuch der deutschen Straßenbahnen, Kleinbahnen und Privateisenbahnen. Berlin 1928.
[4] Handbuch der öffentlichen Verkehrsbetriebe. Berlin 1936 i 1940.
[5] Nether A.: Stationsverzeichniss der Eisenbahnen Europas. Berlin 1929.
[6] Rozkłady jazdy pociągów DRG i PKP różne roczniki
Stacje na linii Środa Śląska Środa Śląska Rynek | |||
Kilometraż | Rodzaj | Nazwy poprzednie | Nazwa obecna (ostatnia) |
0 | st. | Neumarkt (Sches.) Reichsbahnhof | Środa Śląska |
2,6 | p.o. | Naumarkt (Sches.) Feldschloßchen | |
3,409 | st. | Naumartk (Schles.) Stadtbahnhof | Środa Śląska Miejska |
4,150 | p.o. | Neumarkt (Schles.) Ring | |
st. stacja; p.o. przystanek osobowy
Dawna stacja Środa Śląska Miejska magazyn towarowy, za nim budynek dworcowo-mieszkalny
Teren lokomotywowni Środa Śląska Miejska
Widok średzkiego rynku z końcowym przystankiem kolejki i wagonem motorowym kilońskim wg pocztówki z końca lat 20.
Budynek lokomotywowni Środa Śląska Miejska
Most nad Średzką Wodą za stacją kolei państwowej
Torowisko Kolejki Średzkiej dziś droga gruntowa
Rozkłady jazdy kolejki lato 1937 i zima 1948/49 (jeszcze z obsługą autobusami PKS).